Volal vám dodavatel energií? Možná jste uzavřeli smlouvu

Někteří dodavatelé využívají možnost uzavřít smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu prostřednictvím telefonického rozhovoru. Pracovníci dodavatele otázky někdy formulují tak, že telefonátem zaskočený člověk nevědomky uzavře novou smlouvu. Jak se v takové situaci zachovat a zbavit se nechtěně sjednané smlouvy?

Diskuse: 5

Ilustrační fotografie
reklama
Nejlepší twerk na světě! Pánové, tohle musíte vidět a ve 4K - anotační obrázek
Nejlepší twerk na světě! Pánové, tohle musíte vidět a ve 4K

Zákon výslovně nepožaduje, aby smlouva o dodávkách elektřiny či plynu měla písemnou formu. Je tedy možné ji sjednat i ústně prostřednictvím telefonu. Toho využívají někteří dodavatelé energií. „Bohužel najdou se i tací, kteří na začátku telefonického hovoru volanému tvrdí, že mu pouze představují svoji nabídku. V průběhu hovoru se pak zeptají, zda vás nabídka zaujala, a po souhlasné odpovědi zaevidují uzavření smlouvy. Dokázat, že jste svým vyjádřením smlouvu uzavřít nechtěli, pak může být velice problematické,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Jednou z možností, jak se bránit, je uznat, že smlouva byla byť nechtěně uzavřena a následně ji zrušit odstoupením od smlouvy nebo její výpovědí. Odstoupit od smlouvy uzavřené prostřednictvím telefonu můžete ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření. Smlouva se pak ruší od samého počátku, jakoby nikdy nebyla uzavřena. „Pokud nestihnete od smlouvy odstoupit, můžete ji podle energetického zákona vypovědět do 15 dnů po zahájení dodávek. V takovém případě smlouva skončí po uplynutí 15 denní výpovědní lhůty, která se počítá od prvního dne měsíce následujícího po doručení výpovědi dodavateli. Dodavatel vůči vám nemůže uplatňovat v souvislosti s výpovědí smlouvy žádnou sankci, jako například smluvní pokutu nebo poplatek za ukončení smlouvy,“ uvádí Lukáš Zelený. Smlouvu lze takto vypovědět kdykoliv od jejího uzavření. Pokud však dodavatel již začal s dodávkami energií, platí, že za ně musíte zaplatit.

Informace o možnosti odstoupení, a podle názoru dTestu i o možnosti výpovědi, patří mezi povinně poskytované informace, které musí dodavatel spotřebiteli před uzavřením smlouvy sjednávané po telefonu poskytnout. Pokud nebudete o možnosti odstoupit od smlouvy informováni během telefonického rozhovoru, ale až později, 14 denní lhůta pro odstoupení běží od doby, kdy poučení dostanete. Nedostanete-li tuto informaci vůbec, máte možnost od smlouvy odstoupit do roka a čtrnácti dnů od uzavření smlouvy.

Diskuze: Volal vám dodavatel energií? Možná jste uzavřeli smlouvu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 10.05.2017 13:05 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Doporučujeme

Přes 220 tisíc lidí si vloni zkontrolovalo své důchodové…

18.01.2018 13:54 Aktualizováno Možnost ověřit si údaje, které nejen pro budoucí starobní důchod eviduje Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ), má každý občan bez ohledu na věk. Jednou za kalendářní rok může požádat o zaslání…

Předpověď počasí na noc a pátek 19. ledna

18.01.2018 13:53 Tlaková níže postoupí z Polska nad Pobaltí. Na naše území bude od západu proudit chladný a vlhký vzduch, informuje ČHMÚ.

Končí poplatky za platbu kartou. Pravidla pro ověřování…

18.01.2018 10:46 Mnozí z vás mají v živé paměti texty cedulek umístěných u pokladen. Stálo na nich, že si prodejce účtuje za platbu kartou poplatek ve výši několika procent. Spotřebitel zaskočený nedostatkem…

Daňové odpočty na životní pojištění? Pomůžeme vám se v nich…

18.01.2018 10:26 Se začátkem roku se pro mnohé blíží uzávěrka účetnictví za rok 2017. Pokud splňujete níže uvedené podmínky a platíte si životní pojištění, nezapomeňte na jeho odpočet. Pojišťovna MetLife pro vás…

Související:

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky