Volal vám dodavatel energií? Možná jste uzavřeli smlouvu

Někteří dodavatelé využívají možnost uzavřít smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu prostřednictvím telefonického rozhovoru. Pracovníci dodavatele otázky někdy formulují tak, že telefonátem zaskočený člověk nevědomky uzavře novou smlouvu. Jak se v takové situaci zachovat a zbavit se nechtěně sjednané smlouvy?

Diskuse: 5

Ilustrační fotografie
reklama
Znáte je? Seznam nově zvolených poslanců - anotační obrázek
Znáte je? Seznam nově zvolených poslanců

Zákon výslovně nepožaduje, aby smlouva o dodávkách elektřiny či plynu měla písemnou formu. Je tedy možné ji sjednat i ústně prostřednictvím telefonu. Toho využívají někteří dodavatelé energií. „Bohužel najdou se i tací, kteří na začátku telefonického hovoru volanému tvrdí, že mu pouze představují svoji nabídku. V průběhu hovoru se pak zeptají, zda vás nabídka zaujala, a po souhlasné odpovědi zaevidují uzavření smlouvy. Dokázat, že jste svým vyjádřením smlouvu uzavřít nechtěli, pak může být velice problematické,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Jednou z možností, jak se bránit, je uznat, že smlouva byla byť nechtěně uzavřena a následně ji zrušit odstoupením od smlouvy nebo její výpovědí. Odstoupit od smlouvy uzavřené prostřednictvím telefonu můžete ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření. Smlouva se pak ruší od samého počátku, jakoby nikdy nebyla uzavřena. „Pokud nestihnete od smlouvy odstoupit, můžete ji podle energetického zákona vypovědět do 15 dnů po zahájení dodávek. V takovém případě smlouva skončí po uplynutí 15 denní výpovědní lhůty, která se počítá od prvního dne měsíce následujícího po doručení výpovědi dodavateli. Dodavatel vůči vám nemůže uplatňovat v souvislosti s výpovědí smlouvy žádnou sankci, jako například smluvní pokutu nebo poplatek za ukončení smlouvy,“ uvádí Lukáš Zelený. Smlouvu lze takto vypovědět kdykoliv od jejího uzavření. Pokud však dodavatel již začal s dodávkami energií, platí, že za ně musíte zaplatit.

Informace o možnosti odstoupení, a podle názoru dTestu i o možnosti výpovědi, patří mezi povinně poskytované informace, které musí dodavatel spotřebiteli před uzavřením smlouvy sjednávané po telefonu poskytnout. Pokud nebudete o možnosti odstoupit od smlouvy informováni během telefonického rozhovoru, ale až později, 14 denní lhůta pro odstoupení běží od doby, kdy poučení dostanete. Nedostanete-li tuto informaci vůbec, máte možnost od smlouvy odstoupit do roka a čtrnácti dnů od uzavření smlouvy.

Diskuze: Volal vám dodavatel energií? Možná jste uzavřeli smlouvu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 10.05.2017 13:05 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Doporučujeme

Co byste měli vědět o dani z nabytí nemovitosti?

19.11.2017 10:17 Máte v plánu koupit dům, byt nebo třeba zahradu? Nezapomeňte, že budete mít co do činění s finančním úřadem, kterému musíte odvést povinný desátek. Co byste měli vědět o dani z nabytí nemovité věci?…

Co dělá lidi skutečně šťastné?

19.11.2017 09:32 Vědci se rozhodli zjistit, co u lidí ovlivňuje pocit pohody a spokojenosti. Je to kvalitní spánek, nebo zvýšení platu? Ačkoliv si mnozí z nás na peníze zřejmě stěžují, ukázalo se, že nejsou tak…

Úřad práce bude část příspěvku na živobytí vyplácet v…

18.11.2017 11:28 Aktualizováno Úřad práce ČR musí podle novely zákona o pomoci v hmotné nouzi vyplácet část příspěvku na živobytí prostřednictvím poukázek. Tato změna se do zákona dostala poslaneckou iniciativou. Od prosince tak…

Prasklina na čelním skle. Kdy ji stačí scelit?

18.11.2017 10:12 Pryč jsou časy, kdy bylo kvůli drobné prasklině třeba vyměnit celé čelní sklo. Oprava autoskel pomocí scelování je dnes oblíbenou alternativou k výměně skla. Allianz vám ji zajistí provést na…

Související:

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky