Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zloději v Česku letos ukradli už přes 4 274 aut. Kde se krade nejvíce?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Více než čtyři tisíce dvě stě automobilů ukradli podle policejních statistik zloději v celé České republice za prvních deset měsíců letošních roku. Celá třetina aut zmizela v Praze, nejméně pak naopak v Karlovarském kraji a na Vysočině. Meziročně se počet ukradených vozů snížil, objasněnost krádeží je však podle statistik stále velmi nízká a letos se zatím pohybuje kolem 21 %.

Policejní statistiky za období od ledna do konce října letošního roku uvádějí, že zloději v České republice ukradli celkem 4 274 osobních automobilů v hodnotě přesahující 600 milionů korun. Největší část z tohoto počtu, celkem 1 458 vozů, ukrojila Praha, která v těchto statistikách obsazuje první příčku pravidelně. Po hlavním městě se nejvíce kradlo ve Středočeském kraji (542), Libereckém kraji (409), na jihu Moravy (347) a v Ústeckém kraji (342). Naopak nejméně aut bylo ukradeno v Karlovarském kraji (31).

Co do srovnání s loňským rokem počet krádeží mírně klesl. Za první pololetí 2016 bylo ukradeno v celém Česku 2 721 aut, ve stejném období roku 2015 to bylo 3 357 vozidel. Meziročně se tak jedná o 19% rozdíl. „Vývoj autokriminality vykazuje s výjimkou roku 2013 dlouhodobě klesající trend. Počet krádeží dvoustopých vozidel v roce 2015 meziročně poklesl o 28 procent,“ uvedla Jana Horáková z odboru bezpečnostní politiky a prevence kriminality ministerstva vnitra. Podle dosavadních údajů se dá předpokládat, že klesající trend bude pokračovat i v letošním roce.

Nejčastějším terčem zlodějů aut jsou v Česku dlouhodobě vozy tuzemské značky Škoda, mezi nimiž patří k „nejvyhledávanějším“ modely Škoda Octavia a Škoda Fabia. Z dalších značek se pak často jedná o Volkswagen, Ford nebo Renault. Podle Jany Horákové se aktuálně nejvíce kradou auta, jež jsou nejčastěji v provozu a u nichž je tím pádem též velká poptávka po náhradních dílech. „V souvislosti se zvyšujícím se prodejem korejských a japonských vozů v posledních letech lze ale předpokládat, že jak bude vozový park stárnout, bude se zvyšovat poptávka i po náhradních dílech těchto vozů, což může vést ke zvýšení krádeží uvedených koncernových značek,“ dodala Horáková.

Zloději se však nesoustředí jen na nejrozšířenější značky a modely. Cílem jejich nájezdů se stávají i vozy, jejichž pořizovací cena se vyšplhá i nad milion korun. „Jedná se například o vozy značky Land Rover, vyšší řady BMW, Audi či Mercedes. Tyto vozy jsou často kradeny takzvaně na zakázku a mají směřovat mimo Českou republiku,“ přiblížil Petr Rybníček, specialista na zabezpečení a vyhledávání vozidel systémem SHERLOG.

Majitelé hřeší na slabé zabezpečení i pojištění

V řadě případů odcizených, ale také vykradených vozů, jdou jejich majitelé podle policie zlodějům naproti. Může jít i o opomenutí uzamčení auta, ponechání klíčů uvnitř či přítomnost lákavých předmětů jako tašky, elektronika nebo sportovní vybavení. Svou roli též hraje úroveň zabezpečení – vyjma klíčků s imobilizérem není řada aut nijak zabezpečená, a když ano, tak se často jedná jen o jednoduché mechanické zabezpečení, které zkušený zloděj snadno překoná. U běžných vozů, jež jsou však právě nejčastějším cílem zlodějů, podle Horákové není příliš časté ani použití systémů, které auto pomohou dohledat po krádeži.

„Základním prvkem takzvaného pokrádežového vyhledávacího systému je miniaturní jednotka, která se nainstaluje do vozidla tak, aby ji případný zloděj mohl jen těžko najít a vyjmout. Jednotka je napojená na privátní rádiovou síť, jež je odolná proti běžným prostředkům rušení,“ vysvětlil Petr Rybníček s tím, že úspěšnost systému při vyhledávání odcizených vozů činí dlouhodobě více než 98 % a vůz se průměrně majiteli vrátí do dvou hodin.

„V nízké míře je na rozdíl od ostatních zemí EU využíváno havarijní pojištění, které se oproti základnímu pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vztahuje nejen na pojištění odpovědnosti za škody způsobené dopravní nehodou, ale i na vandalismus, živelní události a odcizení celého vozidla nebo jeho části,“ doplnila přehled Jana Horáková z odboru bezpečnostní politiky a prevence kriminality ministerstva vnitra.

Krádeže vozidel v ČR leden až říjen 2016Celá ČR: 4 274Praha: 1 458Středočeský kraj: 542Jihočeský kraj: 105Plzeňský kraj: 139Ústecký kraj: 342Královéhradecký kraj: 153Jihomoravský kraj: 347Moravskoslezský kraj: 287Olomoucký kraj: 153Zlínský kraj: 129Kraj Vysočina: 81Pardubický kraj: 88Liberecký kraj: 409Karlovarský kraj: 31Ostatní: 10

Meziročně1. pololetí 2015: 3 3571. pololetí 2016: 2 721rozdíl vyjádřený v procentech: −19 %

Témata:  krádeže

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 17:29

Bezpečnostní problémy společnosti Boeing přetrvávají. Akcie od začátku roku ztratily třetinu své hodnoty

Společnost Boeing (BA), největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání. Tento incident se přidává k řadě bezpečnostních problémů, kterým společnost čelí, včetně lednového incidentu s oddělením dveří, k němuž došlo jen několik dní před vypršením dohody s ministerstvem spravedlnosti. Pokud úřady zjistí porušení dohody, může Boeing čelit znovuotevření smrtelných případů z let 2018 a 2019.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.