Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Řebíček utratil za právníky stamiliony, mnohdy zbytečně

Řebíček utratil za právníky stamiliony, mnohdy zbytečně

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Ministr dopravy Řebíček utrácel stamiliony za právníky - a to i za práci, kterou mohli dělat jeho úředníci. Utajované dokumenty posilují podezření z roku 2007, kdy ministerstvo téměř půlmiliardový tendr vypsalo: že část peněz odešla k advokátům zbytečně, formují pondělní Hospodářské noviny (HN).

V únoru 2008 si Řebíček například objednal radu, jak to udělat, aby mohli šéfové používat služební auta i k soukromým cestám. Outsourcovaly se i menší zakázky, které si obvykle úřady zajišťují samy. Jako třeba výroba a rozvoz balíčků s materiály o bezpečnosti na silnicích určených pro děti (tendr za 16 milionů, 100 hodin práce se sazbou 3500 korun za hodinu). A někdy právníci psali i správní rozhodnutí, vyhlášky nebo návrhy na změnu zákonů. "To už je vážně absurdní. Je to vlastně rezignování na roli úřadu," myslí si David Ondráčka z protikorupční organizace Transparency Internacional. Zakázku získaly známé kanceláře Weil, Gotshal & Manges, Jansta, Kostka & spol, Kříž a Bělina, Hartman, Jelínek, Fráňa a partneři. Kromě složitých sporů nebo anylýz, jakými byly třeba soud s ekology o dálnici D8 nebo záměr na privatizaci ČSA, ale dostávaly i docela obyčejné úkoly, které by měli zvládnout i zaměstnanci úřadu. Advokáti měli také podle smluv na starosti výběrová řízení a hlídání velkých staveb z peněz EU. Kvůli předražení silnic a mostů však nyní Česko může přijít o devět miliard. Řebíček už v době, kdy se na advokátskou zakázku snášela kritika, opakoval: ministerstvo si zbytečně najímá mnoho právníků, často roztříštěně a na stejné věci - takhle v tom bude pořádek. "Co myslíte, že bych vám mohl po čtyřech letech říct nového?" stojí si na svém i dnes. Co přesně právníci pro ministerstvo dělají, nesměl od začátku nikdo vědět. Kdo o smlouvy požádal podle zákona o svobodném přístupu k informacím, dostal je - jenže vše důležité bylo začerněné. "Takže vyčíst se z nich nedalo nic," potvrzuje Miroslav patrik z ekologického hnutí Děti země. Řebíček to vysvětloval taktickými důvody, není prý možné nechat protihráče nahlížet do karet. Jenže jak se teď ukazuje, ve smlouvách není nic, co by mohl někdo využít. Advokáti zase poukazují na své úspěchy. "Všechno jsme ministerstvu vyhráli," říká Karel Muzikář z Weil, Gotshal & Manges, která zastupovala stát ve sporu s ekology i říčními rejdaři, kteří chtěli dvoumiliardové odškodnění. Za advokáty nakonec ministerstvo zaplatilo 299 milionů. Když loni po volbách nastoupil Vít Bárta (VV), právníky od zakázek odstřihl. Rozpočet na externí právníky tak výrazně klesl. "Jedná se o víc než 50 procent," počítá mluvčí ministerstva Martin Novák.

Témata:  Ministerstvo dopravy

Aktuálně se děje

20. května 2024 13:04

16. května 2024 16:36

Tempo růstu nabíjecích stanic pro elektromobily v Česku se zvyšuje. S elektromobily ale zbytku Evropy nestačíme

V roce 2023 vzniklo 650 nových veřejných dobíjecích stanic, o 16 % více než v předchozím roce. Celkově je nyní v provozu 2 392 stanic s 4 892 nabíjecími body. Poptávka po nabíječkách díky vysokorychlostnímu nabíjení a dynamickému řízení stanic stále roste a v letošním roce se očekává další zvýšení nově instalovaných stanic. Česko s 24 239 registrovanými elektromobily i tak patří mezi země s nejnižším podílem bateriových elektrických vozidel v rámci Evropské unie.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy