Dovolená byla doslova katastrofa! Jak úspěšně reklamovat zájezd?

Vrátili jste se z dovolené rozčarovaní ze služeb, které vám poskytla cestovní kancelář? Ubytování bylo horší, vzdálenost od moře neodpovídala informaci v katalogu a slibovaný bazén úplně chyběl? Braňte se a vady zájezdu reklamujte.

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama
Uzbecký atentátník, který najel dodávkou v New Yorku do lidí, byl obžalován z terorismu - anotační obrázek
Uzbecký atentátník, který najel dodávkou v New Yorku do…

Cestovní kancelář jako pořadatel zájezdu odpovídá za to, že zájezd bude v souladu s uzavřenou smlouvou, ať už má služby poskytovat ona sama nebo jiný smluvený poskytovatel, tedy například hotel či letecký přepravce. „S reklamací se můžete vždy obrátit přímo na cestovní kancelář. Pokud byl zájezd zprostředkován jinou cestovní kanceláří či agenturou, je možné oznámit vady zájezdu i zde,“ radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, a dodává: „Podobu zájezdu určuje sepsaná smlouva nebo vystavené potvrzení o zájezdu, jedno z toho musí mít písemnou podobu. Ohlídejte si, aby vše, co pracovníci cestovní kanceláře přislíbili ústně, bylo i uvedeno ve smlouvě, potvrzení, katalogu či dalších pokynech.“

Jestliže dovolená neprobíhá tak, jak by měla, má cestovní kancelář povinnost zajistit nápravu. Vaše nároky se liší podle závažnosti nedostatků a možnosti jejich odstranění. „Předně se cestovní kancelář musí postarat o pokračování zájezdu i za cenu nižší kvality služeb, kdy se rozdíl v ceně zákazníkovi vrací. Naopak vyšší standard hradí vždy cestovní kancelář ze svého,“ poukazuje Zelený. Jedná-li se o vadu podstatnou (třeba objednaný hotel s nadstandardním sportovním areálem se teprve buduje), je právem zákazníka pokračování zájezdu odmítnout a nechat se dopravit zpět domů.

Neodpovídá-li například výhled z pokoje nebo jeho vybavení smluveným požadavkům, je zapotřebí jednat hned a reklamovat na místě. Zákazník by měl ihned upozornit svého delegáta, že situace je odlišná od uzavřené smlouvy, a požadovat okamžitou nápravu nebo alespoň žádat vystavení písemného dokladu o uplatněné reklamaci. „Mějte na paměti, že veškeré vytýkané nedostatky bude nutné nějakým způsobem doložit, například fotografiemi. Jako důkaz může posloužit také svědectví dalších účastníků zájezdu,“ radí Zelený.

Ke zjednání nápravy určete lhůtu. Nečinnost cestovní kanceláře či delegáta vás pak opravňuje si potřebná opatření zařídit sami a vzniklé náklady předložit cestovní kanceláři k úhradě.

U vad, se kterými se toho moc nenadělá, zbývá pouze právo na finanční kompenzaci. Sleva přichází do úvahy za situace, kdy typicky není možné vadu odstranit nebo už na to není čas, například chybějící slibovaný bazén nebo nižší komfort při zpáteční cestě na letiště. Řídit se můžete tzv. frankfurtskou tabulkou slev, podle které rozhodují zejména německé soudy. Dle ní by například u chybějícího bazénu bylo možné požadovat slevu 10 až 20 % a u nižší třídy dopravního prostředku až 15 % z ceny zájezdu.

Nejzazší lhůta pro uplatnění práva na slevu je jeden měsíc od skončení zájezdu. Reklamaci musí cestovní kancelář vyřídit nejpozději do 30 kalendářních dnů. „Pokud reklamaci zamítne, můžete nárok na slevu uplatnit u soudu nebo spor řešit mimosoudní cestou,“ říká Zelený.

Právem požadovat slevu však výčet nároků nekončí. Pokud vám zároveň vznikla škoda, je možné vůči kanceláři pořádající zájezd uplatnit navíc i nárok na její náhradu, kupříkladu již zaplacená víza u nečekaně zrušeného zájezdu. Kancelář však neodpovídá v případě, kdy škoda vznikla objektivními okolnostmi nebo byla zaviněna třetí osobou, která není spojena s poskytováním služeb cestovního ruchu.

Cestovní kancelář musí také kompenzovat i narušení dovolené například jejím zkrácením nebo úplným zmařením. „Jedná se o takzvanou ztrátu radosti z dovolené,“ podotýká Zelený a vysvětluje: „Máte-li tedy již nahlášenou dovolenou u zaměstnavatele a cestovní kancelář posune termín konání zájezdu tak, že se ho nebudete moci zúčastnit, budete mít právo na náhradu újmy za zmařenou dovolenou, i když budete muset sami od smlouvy o zájezdu z tohoto důvodu odstoupit.“

Diskuze: Dovolená byla doslova katastrofa! Jak úspěšně reklamovat zájezd?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Lidé se odmítají stěhovat za lepší prací. Proč ochota klesá?

22.11.2017 09:37 Ochota Čechů ke stěhování za prací klesá. Celých 65 % Čechů by k přestěhování nepřiměla ani zajímavější nabídka zaměstnání anebo lepší mzdové podmínky. Klesající tendenci má i chuť Čechů pracovat v…

Více než polovina lidí trpí v práci stresem. Jak se s ním…

22.11.2017 09:30 Stresem v práci trpí téměř 60 % zaměstnanců. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu StressPulse společnosti ComPsych. Pracovní zátěž je hlavní příčinou stresu pro 39 % zaměstnanců, problémy v…

Kolísavé euro a tři možnosti Angely Merkelové

21.11.2017 15:46 Německá kancléřka Angela Merkelová zřejmě nedokáže sestavit novou vládu poté, co v neděli skončily debaty o vytvoření koalice. Německá Svobodná demokratická strana (FDP) se rozhodla jednání opustit,…

Desatero zajímavostí o mouce. Jak vybrat tu nejlepší?

21.11.2017 15:20 Když se řekne mouka, nejspíše se vám vybaví bílý prášek nebo krupička – surovina pro křehké a nadýchané moučníky. Jak je to v současnosti s moukou a obsahem lepku? Které mlýnské výrobky jsou pro nás…

Související:

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky