Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: Při koupi zájezdu si pohlídejte obsah smlouvy

Chorvatsko, ilustrační fotografie
Chorvatsko, ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Chystáte se na dovolenou? Pokud se rozhodnete svůj zájezd do hor, za památkami nebo k moři svěřit do péče cestovní kanceláře, zaplatíte o něco více, než kdybyste vše zařizovali na vlastní pěst. Na druhou stranu ale můžete počítat s tím, že budete více chráněni zákonem.

Uzavřením smlouvy o zájezdu na sebe cestovní kancelář bere mnohé povinnosti. „I v případě, že není smlouva o zájezdu uzavřena písemně, což zákon povoluje, musí pořadatel zájezdu dodat alespoň písemné potvrzení o jejím uzavření,“ připomíná Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Smlouva či potvrzení mají obsahovat přesné vymezení smluvních stran, samotného zájezdu, všech zahrnutých služeb, ceny a také stornopoplatků. „Pro přehlednost i kvůli častým stížnostem zde musí být bližší údaje o ubytování, stravování a dopravě. Samozřejmé by mělo být popsání systému stížností a reklamací včetně způsobu řešení sporů,“ dodává Zelený. Tyto informace se hodí zejména v situacích, kdy nastane nějaký problém a je třeba řešit reklamaci nebo jiný spor. Informace se ještě upřesňují nejpozději sedm dní před zahájením zájezdu společně s dodáním letenky nebo poukazu na ubytování.

Mějte na paměti, že zákon pořadateli zájezdu nejen ukládá určité povinnosti, ale umožňuje jim například zájezd v jistých případech zrušit. Je-li jeho vypravení podmíněno určitým počtem osob, které se ho mají účastnit, může být zájezd v termínu uvedeném ve smlouvě zrušen, nedojde-li k naplnění kapacity. Dle zákona je možné změnit cenu zájezdu i po uzavření smlouvy, a to až do jednadvacátého dne před odjezdem. Může se tak stát pouze v případě, pokud je to předem domluveno a pokud se před odjezdem zvýší cena dopravy či pohonných hmot, platby spojené s dopravou (letištní či přístavní poplatky), nebo se změní kurz koruny o více než 10 %. Pořadatel musí odeslat oznámení o změně ceny nejpozději 21. den před zahájením zájezdu. Pokud jej pošle později, cena se nemění.

Cenu zájezdu mohou ovlivnit i jiné okolnosti. „V případě, že dojde například k uzavření dohodnutého hotelu kvůli hygieně či požáru nebo pokud přelet do destinace komplikuje bezpečnostní situace nebo povětrnostní vlivy, může pořadatel navrhnout změnu smlouvy, a to včetně případné nové ceny,“ připomíná Zelený a dodává: „Zákazník má lhůtu na rozmyšlenou, a pokud mu nová nabídka nevyhovuje, může od smlouvy odstoupit a dostane peníze zpět. Pokud ale nereaguje, platí, že se změnou souhlasí.“

Měnit může i zákazník a v případě, že se nemůže zájezdu zúčastnit, může místo sebe vyslat někoho jiného. Stačí oznámit pořadateli, že pojede někdo jiný a připojit souhlas osoby se smlouvou, pokud tomu nebrání nějaké vnější překážky (například víza). Změnu je ale třeba udělat včas - nejpozději sedm dní před zahájením zájezdu. Náklady na změnu však musí zákazníci pořadateli uhradit.

Zákon zakládá právo cestujícího kdykoliv zrušit smlouvu o zájezdu, není to ale vždy zadarmo. Zákazník může odstoupit bez sankce pouze v případě, že pořadatel porušil některou ze svých povinností. Bude-li důvod odstoupení na straně zákazníka (nemoc, nedostatek dovolené, nenadálá událost), pak většina cestovních kanceláří bude chtít stornopoplatek (odstupné). Výše storna se liší u každé cestovní kanceláře a s blížícím se datem odjezdu roste. Týden před odjezdem se pohybuje mezi 90 – 100 % ceny zájezdu, tedy zákazník vlastně zaplatí vše, aniž by někam vyjel, služby konzumoval a kohokoliv na místě vytěžoval. „Pokutu ve výši sta procent ceny zájezdu v případě, že zákazník vůbec neodjede, považujeme ovšem za nepřiměřenou,“ uzavírá Zelený.

Témata:  dTest dovolená

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy