Podvodných e-shopů stále přibývá. Na co si dát pozor?

Téměř 1,6 milionu korun musely zaplatit v 1. čtvrtletí letošního roku e-shopy za to, že klamaly zákazníky. Nejčastěji uváděly nepravdivé informace, které mohou vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně nákupu, který by jinak neuskutečnil.

Ilustrační fotografie
reklama

Výsledky kontrol internetových obchodů za první tři měsíce roku 2016 potvrdily, že v oblasti elektronického obchodování nadále přetrvávají nedostatky. Z celkového počtu 308 provedených kontrol došlo k porušení právních předpisů při 255 kontrolách, což představuje bezmála 83 %. " V tomto období bylo pravomocně uloženo celkem 293 pokut v celkové hodnotě 1 592 000 Kč," uvedl mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Nejhůře dopadly e-shopy z Olomouckého a Moravskoslezského kraje, tady pochybily v 95,2 % případů, naopak nejlépe si vedly obchodníci v Praze a Středočeském kraji, kde jich předpisy porušilo 50 %. Celkový počet zjištěných nedostatků byl téměř o 3% vyšší než ve stejném období v roce 2015. Přehled ZDE.

Vedly nepravdivé informace

Největší podíl na zjištěných nedostatcích mělo použití nekalých a klamavých obchodních praktik. Nejčastěji se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících .

Druhou nejčastěji porušovanou povinností kontrolovaných osob bylo neposkytnutí řádných informací spotřebiteli o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, tedy když vám zboží doručí poškozené nebo nefunkční. Ve třech desítkách případů zjistili kontroloři také nesplnění formálních náležitostí při vyřizování reklamací.

Při nakupování přes internetu je důležité dodržovat několik jednoduchých pravidel. Jinak se může stát, že naletíte podvodníkovi i vy.

Témata: e-shopy | počítače

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky