Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: E-shopy neumí označovat textil a porušují předpisy

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

dTest znovu po třech letech provedl průzkum v českých e-shopech s textilem. Zjistil, že více než polovina ze 43 zkoumaných obchodů uvádí nesprávné údaje o materiálovém složení textilu a více než 80 % obchodů neinformuje před nákupem o správné údržbě textilního zboží.

Už téměř pět let platí nařízení, které po celé Evropské unii sjednotilo způsob a názvy, které se smí používat při označování složení textilních výrobků, ale čeští prodejci ho vytrvale ignorují. „Když jsme před třemi lety poprvé kontrolovali jeho dodržování, množství chyb na straně e-shopů nás překvapilo. O to víc jsme zklamaní, že se situace po třech letech příliš nezměnila,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodává: „Přitom správné informování není tak složité. Někdy by se stačilo podívat na štítek a informace přepsat, nebo alespoň vyfotit.“

Při prodeji textilu smí prodejci používat jen schválené názvy vláken. Častým prohřeškem je užívání zkratek, obchodních či cizojazyčných názvů. „Polyester nebo elastan nezní příliš atraktivně, a tak je prodejci nahrazují různými obchodními či laickými názvy. Označení fleece nebo Gore-Tex ale nejsou předepsanými názvy vláken a spotřebitele mohou mást. Přitom i při užití schváleného názvu vlákna lze do závorky uvést i komerční označení,“ vysvětluje Borovička. Pro e-shopy to není prakticky žádná zátěž navíc, informovat musí o vlastnostech všech prodávaných výrobků. U textilu jsou pak přesně daná pravidla, jak má informace vypadat.

Ještě hůře plní prodejci svou povinnost informovat o způsobu údržby, kterou ukládá zákon o ochraně spotřebitele. „Zdá se, že řada prodejců tuto povinnost zcela ignoruje, pouze u sedmi ze zkoumaných e-shopů jsme se dozvěděli ještě před nákupem, jak se o prádlo starat,“ říká Borovička a dodává: „Zákazník, který není předem varován, že svršek nemůže dát do pračky, ale bude muset platit čistírnu, může výrobek úspěšně reklamovat a požadovat peníze zpět. Náklady pak musí prodejce uhradit.“ I u nás je rozšířené používání piktogramů, které jsou však autorským dílem, a na jejich správné a oprávněné užívání u nás dohlíží spolek SOTEX GINETEX CZ.

Oproti minulým průzkumům lze konstatovat, že se situace lepší, ovšem velmi pomalu. Zatímco před třemi lety jen tři obchody z padesáti měly správně uvedené informace jak o materiálovém složení, tak o údržbě, letos jich bylo sedm. „Tempo změny je opravdu pomalé a nelze s ním být spokojený, na druhou stranu je vidět, že i další e-shopy se snaží, ale dělají chyby nebo jen zapomínají u některého zboží informace přidat,“ konstatuje Borovička.

Témata:  dTest e-shopy Oblečení

Aktuálně se děje

24. dubna 2024 18:17

Hypotéka na refundaci: Pomůže získat peníze na dokončení stavby nebo rekonstrukce

Potřebujete dokončit rekonstrukci, ale úspory na vašem účtu se tenčí? Pomůže vám hypotéka na refundaci. Proplatí vám prostředky, které už jste do nemovitosti vložili. A dá vám tak peníze na dokončení oprav. 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

České domácnosti loni platily za elektřinu nejvíce v EU, přestože Česko vyvezlo takřka nejvíce elektřiny v celé EU

KOMENTÁŘ Lukáše Kovandy: Česko je ryze z ekonomického hlediska určitou anomálií. Vykazuje sice poměrně výrazný nadbytek vyprodukované elektřiny, avšak přesto jeho domácnosti čelí jejím vysokým cenám. Dokonce nejvyšším v celé EU ve vyjádření dle standardu kupní síly, které umožňuje mezinárodní porovnatelnost. A to přitom tedy Česko loni v čistém vyjádření vyváželo čtvrtý největší objem elektřiny v EU.