Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Paradox: Výkupní ceny mléka prudce padají, v obchodech je mléko pořád rekordně drahé

Mléko, ilustrační fotografie
Mléko, ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Je to paradox. Výkupní ceny mléka prudce padají a ačkoliv se mírně snižují i ceny v obchodech, pořád se dá mluvit o tom, že je mléko rekordně drahé. Vydělávají na něm všichni, kromě chovatelů krav. Ti zažívají naopak jedno z nejhorších období v historii, píše dnešní vydání MF Dnes.

Cena mléka v prodejnách v březnu podle dat Českého statistického úřadu klesla na 16,14 koruny za litr. Ještě před rokem se přitom pohybovala kolem 19 korun. Spotřebitel by tedy mohl jásat, uvádí MF Dnes.

Ve skutečnosti však mléko bylo jen málokdy tak drahé. Výkupní ceny zemědělců se kvůli přebytku bílé tekutiny na evropském trhu propadly pod sedm korun. Podle propočtů MF Dnes je tedy rozdíl mezi výkupní a prodejní cenou neuvěřitelných 137 procent. Vyšších hodnot dosahoval rozdíl za uplynulých osm let pouze loni v srpnu, kdy vrcholila první vlna probíhající mléčné krize.

Na aktuální situaci tak profitují především všechny mezičlánky dodavatelského řetězce. Chovatelé dojnic naopak zažívají jedno z nejhorších období v historii.

Podle agrárního analytika Petra Havla však obchodníci nemohou ceny na vysoce konkurenčním trhu dlouhodobě udržet. "Ceny v řetězcích se tedy projeví s určitým zpožděním,“ předpokládá Havel

Témata:  mléko

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

17. dubna 2024 12:14

Za dobu našeho členství v EU vzrostlo bohatství průměrného Čecha o více než 40 procent

Od vstupu do Evropské unie (EU) nám vzrostl reálný HDP v přepočtu na obyvatele o více než 40 %, a to z 480 tisíc korun v roce 2004 na 675 tisíc korun v roce 2023. Průměrná spotřeba domácností vzrostla o 22 %, tedy z 248,5 tisíce korun v roce 2004 na 302 tisíc korun v roce 2023. Pokud by Česko nebylo součástí EU, dařilo by se nám ekonomicky hůře. HDP v přepočtu na obyvatele za loňský rok by bylo o pětinu nižší (o 130 tisíc korun) a spotřeba domácností by se snížila o třetinu (o 100 tisíc korun).

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.