Poplatek za zamítnutou reklamaci. Má na to obchodník právo?

Koupíte si mobil, pračku nebo třeba kočárek, po nějaké době používání se na zakoupeném zboží vyskytne vada a vy se rozhodnete uplatnit reklamaci. Nejenže je prodávajícím zamítnuta, ale navíc je vám naúčtován poplatek za „neoprávněnou“ reklamaci. Má na to obchodník právo? Jak se v takové situaci zachovat?

Diskuse: 0

Mobily, ilustrační fotografie
reklama

Za neoprávněnou reklamaci prodávající označují většinou případy, kdy nezjistí oznámenou vadu nebo kdy nejde o vadu, za kterou prodávající odpovídá. Odůvodňují tak zákazníkům požadavek úhrady nákladů, které jim vznikly v souvislosti s „vyřízením“ reklamace. Typicky to jsou náklady na přepravu či náklady diagnostiky. Někteří prodávající požadují dokonce paušální manipulační poplatek, který má tyto náklady krýt.

„Stále se setkáváme s tím, že si prodávající vkládají do obchodních podmínek ujednání, které nařizuje zákazníkovi zaplatit poplatek v případě neoprávněné reklamace. Spotřebitel by měl prodávajícímu namítnout nezákonnost, neúčinnost takového požadavku,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A vysvětluje: „Ze zákona nese odpovědnost za bezvadné plnění prodávající, proto pokud se na věci vyskytne vada, jde o porušení jeho povinnosti. Spotřebitel má zejména právo se dožadovat bezplatného odstranění vady a musí ji bez zbytečného odkladu prodávajícímu oznámit. Zda za tuto vadu prodávající odpovídá, bývá často otázkou na odborníka, který věc přezkoumá a konstatuje, zda se například nejedná o důsledek opotřebení. Jen prodávající sám může ovlivnit nutnost a nákladnost posouzení vady. Navíc zákon přiznává spotřebiteli právo na náhradu nákladů, které by mu v souvislosti s reklamací vznikly.“

Obchodník tedy nemůže po zákazníkovi vyžadovat proplacení nákladů, jejichž výši sám určuje. Navíc když mu zákon ukládá povinnost rozhodnout o své odpovědnosti za reklamované vady zboží. Proto se ke snaze takto omezit práva spotřebitele z vadného plnění nepřihlíží. Což znamená, že na požadavek uhradit poplatek za neoprávněnou reklamaci se hledí, jako by jej prodávající nikdy nevznesl. Máte právo na vrácení reklamované věci, aniž byste měli povinnost požadovaný poplatek uhradit. Jeho zaplacením nesmí prodávající podmiňovat vrácení zboží.

Je povinností prodávajícího vás správně informovat o vašich právech z vadného plnění. Zpoplatňování zamítnuté reklamace mezi ně rozhodně nepatří. Pokud se s takovým jednáním obchodníka setkáte, můžete kontaktovat Českou obchodní inspekci, která je oprávněna uložit mu pokutu za porušení zákona o ochraně spotřebitele.

Témata: dTest | reklamace | obchody | mobily

Diskuze: Poplatek za zamítnutou reklamaci. Má na to obchodník právo?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Smutný příběh migrantů. Temná a zoufalá cesta do Evropy…

23.06.2017 16:23 Z Libye se stává velmi nebezpečné místo. Dokazují to příběhy uprchlíků, které zveřejňují světová média. Podle mezinárodních organizací v zemi čekají statistice lidí z celé řady afrických zemí, kteří…

Jaká je vysněná dovolená Čechů? A takhle ji tráví opravdoví…

23.06.2017 13:56 Výlety po Česku, odpočinek u Jadranu, turistika v sousedním Slovensku – tak vypadají tři nejčastější způsoby letní dovolené Čechů. Společnost Sazka ve svém unikátním průzkumu zjišťovala, kam by lidé…

Platy v Evropě: Jsou Češi jen chudí příbuzní?

23.06.2017 13:49 Jsme na tom stejně jako Estonci a téměř stejně jako Američané nebo Japonci. Vyplývá to alespoň ze srovnání minimální mzdy vůči průměrné. Právě v těchto státech je minimální gáže o trochu více než…

Cizinců v Česku přibývá. Koho firmy zaměstnávají nejraději?

23.06.2017 13:39 Dlouhodobě nízká nezaměstnanost v České republice a s ní spojený nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců je do značné míry kompenzována stoupajícím počtem cizinců, kteří na tuzemský pracovní trh…

Související:

reklama

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky