dTest: Poplatek za zamítnutou reklamaci? Nedejte se

Koupíte si mobil, pračku nebo třeba kočárek, po nějaké době používání se na zakoupeném zboží vyskytne vada a vy se rozhodnete uplatnit reklamaci. Nejenže je prodávajícím zamítnuta, ale navíc je vám naúčtován poplatek za „neoprávněnou“ reklamaci. Má na to obchodník právo? Jak se v takové situaci zachovat?

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama

Za neoprávněnou reklamaci prodávající označují většinou případy, kdy nezjistí oznámenou vadu nebo kdy nejde o vadu, za kterou prodávající odpovídá. Odůvodňují tak zákazníkům požadavek úhrady nákladů, které jim vznikly v souvislosti s „vyřízením“ reklamace. Typicky to jsou náklady na přepravu či náklady diagnostiky. Někteří prodávající požadují dokonce paušální manipulační poplatek, který má tyto náklady krýt.

„Stále se setkáváme s tím, že si prodávající vkládají do obchodních podmínek ujednání, které nařizuje zákazníkovi zaplatit poplatek v případě neoprávněné reklamace. Spotřebitel by měl prodávajícímu namítnout nezákonnost, neúčinnost takového požadavku,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A vysvětluje: „Ze zákona nese odpovědnost za bezvadné plnění prodávající, proto pokud se na věci vyskytne vada, jde o porušení jeho povinnosti. Spotřebitel má zejména právo se dožadovat bezplatného odstranění vady a musí ji bez zbytečného odkladu prodávajícímu oznámit. Zda za tuto vadu prodávající odpovídá, bývá často otázkou na odborníka, který věc přezkoumá a konstatuje, zda se například nejedná o důsledek opotřebení. Jen prodávající sám může ovlivnit nutnost a nákladnost posouzení vady. Navíc zákon přiznává spotřebiteli právo na náhradu nákladů, které by mu v souvislosti s reklamací vznikly.“

Obchodník tedy nemůže po zákazníkovi vyžadovat proplacení nákladů, jejichž výši sám určuje. Navíc když mu zákon ukládá povinnost rozhodnout o své odpovědnosti za reklamované vady zboží. Proto se ke snaze takto omezit práva spotřebitele z vadného plnění nepřihlíží. Což znamená, že na požadavek uhradit poplatek za neoprávněnou reklamaci se hledí, jako by jej prodávající nikdy nevznesl. Máte právo na vrácení reklamované věci, aniž byste měli povinnost požadovaný poplatek uhradit. Jeho zaplacením nesmí prodávající podmiňovat vrácení zboží.

Je povinností prodávajícího vás správně informovat o vašich právech z vadného plnění. Zpoplatňování zamítnuté reklamace mezi ně rozhodně nepatří. Pokud se s takovým jednáním obchodníka setkáte, můžete kontaktovat Českou obchodní inspekci, která je oprávněna uložit mu pokutu za porušení zákona o ochraně spotřebitele.

Témata: dTest | reklamace | kočárky

Diskuze: dTest: Poplatek za zamítnutou reklamaci? Nedejte se

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Způsobil u vás řemeslník škodu? Můžete se dočkat nemilého…

28.04.2017 14:38 Každý z nás čas od času využije služeb mistrů svého řemesla. Pokud rekonstruujeme nebo stavíme dům, zřejmě se bez pomoci odborníků neobejdeme.

Změny u daňového zvýhodnění a daňového bonusu

28.04.2017 14:15 Rodiny s dětmi jsou v Česku podporovány mimo jiné vysokým daňovým zvýhodněním na děti. Když je uplatňované daňové zvýhodnění na děti vyšší než vypočtená daň z příjmu, tak vzniká nárok na daňový bonus…

U Jílkové: Máme dnes jistotu, že nám bude u lékaře…

28.04.2017 13:13 Otázka financování zdravotnictví je stálým předmětem sporů. Výdaje na zdravotnictví v ČR představují 7,5 procenta HDP, což je pod průměrem EU. Je alarmující, že z tisíce ročně promujících lékařů jich…

Vědci zjistili, co se děje po smrti. Tělo se snaží opravit…

28.04.2017 11:02 Příznivci posmrtného života se radují. Vědci totiž prokázali, že po smrti nedochází k celkovému selhání organismu, ale tělo ještě nějakou dobu funguje. Snaží se totiž dotyčného oživit.

Související:

reklama

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky