dTest: Poplatek za zamítnutou reklamaci? Nedejte se

Koupíte si mobil, pračku nebo třeba kočárek, po nějaké době používání se na zakoupeném zboží vyskytne vada a vy se rozhodnete uplatnit reklamaci. Nejenže je prodávajícím zamítnuta, ale navíc je vám naúčtován poplatek za „neoprávněnou“ reklamaci. Má na to obchodník právo? Jak se v takové situaci zachovat?

Diskuse: 0

dTest: Poplatek za zamítnutou reklamaci? Nedejte se - anotační foto
reklama

Za neoprávněnou reklamaci prodávající označují většinou případy, kdy nezjistí oznámenou vadu nebo kdy nejde o vadu, za kterou prodávající odpovídá. Odůvodňují tak zákazníkům požadavek úhrady nákladů, které jim vznikly v souvislosti s „vyřízením“ reklamace. Typicky to jsou náklady na přepravu či náklady diagnostiky. Někteří prodávající požadují dokonce paušální manipulační poplatek, který má tyto náklady krýt.

„Stále se setkáváme s tím, že si prodávající vkládají do obchodních podmínek ujednání, které nařizuje zákazníkovi zaplatit poplatek v případě neoprávněné reklamace. Spotřebitel by měl prodávajícímu namítnout nezákonnost, neúčinnost takového požadavku,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A vysvětluje: „Ze zákona nese odpovědnost za bezvadné plnění prodávající, proto pokud se na věci vyskytne vada, jde o porušení jeho povinnosti. Spotřebitel má zejména právo se dožadovat bezplatného odstranění vady a musí ji bez zbytečného odkladu prodávajícímu oznámit. Zda za tuto vadu prodávající odpovídá, bývá často otázkou na odborníka, který věc přezkoumá a konstatuje, zda se například nejedná o důsledek opotřebení. Jen prodávající sám může ovlivnit nutnost a nákladnost posouzení vady. Navíc zákon přiznává spotřebiteli právo na náhradu nákladů, které by mu v souvislosti s reklamací vznikly.“

Obchodník tedy nemůže po zákazníkovi vyžadovat proplacení nákladů, jejichž výši sám určuje. Navíc když mu zákon ukládá povinnost rozhodnout o své odpovědnosti za reklamované vady zboží. Proto se ke snaze takto omezit práva spotřebitele z vadného plnění nepřihlíží. Což znamená, že na požadavek uhradit poplatek za neoprávněnou reklamaci se hledí, jako by jej prodávající nikdy nevznesl. Máte právo na vrácení reklamované věci, aniž byste měli povinnost požadovaný poplatek uhradit. Jeho zaplacením nesmí prodávající podmiňovat vrácení zboží.

Je povinností prodávajícího vás správně informovat o vašich právech z vadného plnění. Zpoplatňování zamítnuté reklamace mezi ně rozhodně nepatří. Pokud se s takovým jednáním obchodníka setkáte, můžete kontaktovat Českou obchodní inspekci, která je oprávněna uložit mu pokutu za porušení zákona o ochraně spotřebitele.

reklama

Diskuze: dTest: Poplatek za zamítnutou reklamaci? Nedejte se

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související:

Hlavní zprávy

Byly banány z Lidlu opravdu hnízdem smrtelného nebezpečí? - anotační obrázek

Byly banány z Lidlu opravdu hnízdem smrtelného nebezpečí?

31.05.2016 15:25 Banány z pultů Lidlu údajně skrývaly smrtelnou hrozbu. Mělo se jednat o hnízdo s nakladenými vajíčky nejjedovatějšího pavoukem světa - palovčíka brazilského. Šokovaní zákaznici je vrátili prodavačce…

Džem obsahoval o třetinu méně ovoce. Inspekce nařídila stažení z prodeje - anotační obrázek

Džem obsahoval o třetinu méně ovoce. Inspekce nařídila…

31.05.2016 15:11 Vážný přestupek se objevil u džemů v obchodním řetězci Norma. Laboratorní testy ukázaly, že v džemu chybí až třetina ovoce. Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) nařídila okamžité stažení…

Návrh ministerstva na rychlé čerpání evropských dotací zvýší ceny a může zmařit řadu investic - anotační obrázek

Návrh ministerstva na rychlé čerpání evropských dotací…

31.05.2016 12:23 Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) navrhuje alokovat 70 % prostředků v operačních programech už letos. Podle aliance Šance pro budovy ale bude v oblasti úspor energie čerpání neefektivní a uškodí…

Klienti zkrachovalých finančních institucí se ke svým penězům dostanou už za sedm dnů - anotační obrázek

Klienti zkrachovalých finančních institucí se ke svým…

31.05.2016 11:23 Z dvaceti na sedm pracovních dnů se od 1. června zkracuje lhůta pro výplatu náhrad vkladů, na níž mají nárok klienti zkrachovalé banky, družstevní záložny (kampeličky) nebo stavební spořitelny. Ve…

Sdílejte článek na sociálních sítích »»»

reklama

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky