Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Podrobný průvodce ekologickou daní. Pozor, poplatky se zvýší

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Od ledna 2018 se zvýší daň za registraci vozidla s nižší emisní třídou. Za vůz plnící normu Euro 3 zaplatíte daň 3000 korun. Za Euro 1 a horší pak 10 000 korun.

Od 1. ledna 2009 platí novela zákona o odpadech, která zakládá povinnost platit tzv. ekologickou daň při první registraci čtyřkolového motorového vozidla s celkovou hmotností do 3,5 t. Daň se platí jak při první registraci vozidla dovezeného ze zahraničí, tak i při změně vlastníka v rámci České republiky.

Prozatím platí, že tzv. ekologickou daň museli hradit ti motoristé, kteří si na sebe registrují vozidlo plnící emisní normu Euro 2 a horší. Vozidel s emisní normou Euro 3 a vyšší se ekologická daň netýká. Aspoň tedy prozatím, ale i to se od ledna 2018 změní. Od 1. ledna 2018 tak i ti, kteří na sebe budou registrovat vůz s emisní třídou Euro 3, zaplatí ekologickou daň 3000 korun.

Horší emisní třídy podraží, za Euro 2 se bude platit místo třech tisíc hned 5000 korun, daň 10 000 korun se nyní bude platit i za Euro 1 nebo za vůz bez emisní třídy. Podle vlády má ekologická daň motivovat motoristy pořídit si modernější a ekologičtější auto. "Ekologická daň ale dopadá především na nízkopříjmové skupiny obyvatel, kteří si ve své finanční situaci nemohou dovolit moderní automobil s vyšší emisní třídou,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

Ekologická daň se hradí pouze jednou a to při první registraci vozidla s emisní třídou, které se ekodaň týká. Dopravní inspektorát při převodu vozidla tuto skutečnost uvede do velkého technického průkazu. Při dalším převodu vozidla se tedy již ekologická daň novým majitelem nehradí.

Kdo kupuje ojeté auto, měl by se ale přesvědčit, že byla případná ekologická daň uhrazena. Pokud o ní nejsou ve velkém technickém průkazu záznamy, bude muset kupující daň při registraci vozidla zaplatit.

"Ekologická daň se neplatí při převodu vozidla v rámci dědictví nebo při jiném majetkovém vypořádání, například při rozvodu manželů,“ začíná výčet výjimek z ekologické daně Foltýn z Auto ESA. Daň se neplatí ani při vyvezení vozidla do zahraničí. Od ekologické daně jsou osvobozeny osoby zvlášť tělesně postižené (ZTP).

Dříve platilo, že každá další osoba, která si registrovala vozidlo po osobě se ZTP, ekologickou daň neplatila. To už ale od 1. října 2013 neplatí a každá další osoba, na kterou se nevztahuje výjimka, musí ekologickou daň zaplatit. "Ekologická daň se ale nevztahuje ani na tzv. veterány, tedy na vozidla vedená v registru historických vozidel,“ připomíná Pavel Foltýn z Auto ESA. Ekologická daň se také netýká motocyklů ani skútrů.

Stát na ekologické dani z převodu vozidel vybral v roce 2015 skoro 400 milionů korun. Původní záměr byl přimět lidi k nákupu modernějších a bezpečnějších vozidel s nižšími emisemi. Vozový park ale stárne a aktuálně je průměrné stáří osobních aut téměř 15 let. Otázka je, jestli zvýšení ekologické daně tento trend obrátí.

Témata:  CZK ekologická daň

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 17:29

Bezpečnostní problémy společnosti Boeing přetrvávají. Akcie od začátku roku ztratily třetinu své hodnoty

Společnost Boeing (BA), největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání. Tento incident se přidává k řadě bezpečnostních problémů, kterým společnost čelí, včetně lednového incidentu s oddělením dveří, k němuž došlo jen několik dní před vypršením dohody s ministerstvem spravedlnosti. Pokud úřady zjistí porušení dohody, může Boeing čelit znovuotevření smrtelných případů z let 2018 a 2019.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.