Zákazníci e-shopů už nemusejí řešit spory u soudu

Potíže, které mohou potkat zákazníky nejen e-shopů, bude od letošního února nově řešit nezávislý rozhodčí. Neuznané reklamace i další problémy tak budou řešeny mimosoudně, tedy snadno a především rychleji. Informuje Dostupnýadvokát.cz.

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama
Otřesné! Turista neměl peníze na doktora, lékaři ho nechali zemřít! - anotační obrázek
Otřesné! Turista neměl peníze na doktora, lékaři ho nechali…

„Nejčastěji se v této oblasti řeší spory o neuznanou reklamaci nebo odpovědnost za škodu způsobenou vadným zbožím, které se protahovaly složitým jednáním se soudy. Například pokud e-shop odmítl uznat reklamaci tenisek za 1.000 Kč, musel spotřebitel investovat do soudních poplatků, nákladů na znalce a zastoupení třeba i 10násobek hodnoty bot. Navíc některé náklady ani v případě vítězství nemusel dostat zpět. K těm patří například nárok na standardní odměnu advokáta,“ vysvětluje Ondřej Preuss z webu dostupnyadvokat.cz.

Co je nového a jak to vlastně funguje?

Často mezi provozovatelem e-shopu a spotřebitelem vznikne spor, který se nepodaří vyřešit dohodou. Dosud platilo, že se spotřebitel ve většině případů musel obracet rovnou na klasický soud, což vedlo k průtahům a velké nákladnosti sporu. Nově však bude mít právo požádat o pomoc konkrétní státní úřad jako rozhodčího. Většinu případů bude řešit Česká obchodní inspekci (ČOI), v oblasti finančních služeb to bude finanční arbitr, v telekomunikacích zase Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Jaké jsou přínosy nové úpravy?

Nový systém by měl drobné prohřešky vyřešit a strany dovést k racionálnímu řešení. Navíc řízení bude mnohem levnější. Samotné není nijak zpoplatněno a každá ze stran si nese pouze své náklady na zastoupení.

Podat stížnost je snadné

Spotřebitel se na „rozhodčího“ může obrátit jednoduše on-line. Než však kontaktuje příslušný úřad, musí se pokusit problém řešit sám a s provozovatelem e-shopu se domluvit. Až v případě, že tento pokus selže, může o pomoc požádat příslušné orgány.

Podáním stížnosti to nekončí

Rozhodčí bude mít navíc povinnost o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů podrobně informovat na svých internetových stránkách. Výsledek by měl být znám nejpozději do 90 dnů od podání, u složitého sporu s možností prodloužení lhůty na dvojnásobek.

V čem může být nová úprava přítěží?

Pokud se podnikatel „zasekne“ a odmítne smírné řešení, nic se vlastně nezmění, jen přibude administrativa. Pokud totiž rozhodčí nedokáže podnikatele k dohodě přimět, nezbude spotřebiteli než obrátit se na klasický soud. Tam samozřejmě může průběh mimosoudního řízení využít, žádnou záruku výsledku ale nemá.

Jaké konkrétní povinnosti přibyly podnikatelům? 

Kromě povinnosti komunikovat v daném řízení však mají podnikatelé ještě jednu povinnost. Musí o nové možnosti své klienty informovat. Konkrétně je musí poučit o tom, jaký subjekt je v dané oblasti nabízených výrobků a služeb příslušný k řešení mimosoudního spotřebitelského sporu. Mezi informacemi musí být uvedena i internetová stránka takového subjektu, tedy nejčastěji ČOI. Tyto informace musí být umístěné na internetových stránkách i v obchodních podmínkách, a to do konce dubna 2016. Pokud by podnikatel vůbec na řízení nereagoval a nekomunikoval, může mu rozhodčí udělit pokutu až 1 000 000 Kč.

Témata: e-shopy

Diskuze: Zákazníci e-shopů už nemusejí řešit spory u soudu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Sypete si do kávy sušenou smetanu? Raději to nedělejte!

21.02.2018 09:42 Aktualizováno Instantní přípravky do kávy se prodávají pod různými názvy – coffee creamer, bělidlo do kávy, instantní sušená pochoutka nebo pěna do kávy. Pro zjednodušení se jim říká sušená smetana. Co je však od…

Lavině ujedu? Mýty lyžařů, které se mohou vymstít

21.02.2018 09:42 Aktualizováno Rodiny s dětmi tráví jarní prázdniny na českých i zahraničních horách. Vyplatí se zopakovat si základní fakta a pravidla, aby si rekreanti lyžování opravdu užili. Mnozí se totiž vyznají lépe v…

Dejte si v březnu pozor na oheň. Loni touto dobou poničil…

20.02.2018 18:12 V roce 2017 napáchal oheň v českých domácnostech škody za stamiliony. Hasiči vyjížděli k celkem 108 případům, kdy oheň zachvátil byt nebo jiné obytné prostory, a poškození museli na jeho obnovu…

Kdy dát dětem klíče od bytu nebo domu?

20.02.2018 17:33 Průzkumy ukazují, že 8 % dětí, které jsou hrdými majiteli klíčů, je mladších 9 let, 20 % rodičů předá klíče dítěti mezi 9 a 11 rokem. První klíče potomci však nejčastěji dostávají v době, kdy jsou…

Související:

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky