Zákazníci e-shopů už nemusejí řešit spory u soudu

Potíže, které mohou potkat zákazníky nejen e-shopů, bude od letošního února nově řešit nezávislý rozhodčí. Neuznané reklamace i další problémy tak budou řešeny mimosoudně, tedy snadno a především rychleji. Informuje Dostupnýadvokát.cz.

Diskuse: 0

Zákazníci e-shopů už nemusejí řešit spory u soudu - anotační foto
reklama

„Nejčastěji se v této oblasti řeší spory o neuznanou reklamaci nebo odpovědnost za škodu způsobenou vadným zbožím, které se protahovaly složitým jednáním se soudy. Například pokud e-shop odmítl uznat reklamaci tenisek za 1.000 Kč, musel spotřebitel investovat do soudních poplatků, nákladů na znalce a zastoupení třeba i 10násobek hodnoty bot. Navíc některé náklady ani v případě vítězství nemusel dostat zpět. K těm patří například nárok na standardní odměnu advokáta,“ vysvětluje Ondřej Preuss z webu dostupnyadvokat.cz.

Co je nového a jak to vlastně funguje?

Často mezi provozovatelem e-shopu a spotřebitelem vznikne spor, který se nepodaří vyřešit dohodou. Dosud platilo, že se spotřebitel ve většině případů musel obracet rovnou na klasický soud, což vedlo k průtahům a velké nákladnosti sporu. Nově však bude mít právo požádat o pomoc konkrétní státní úřad jako rozhodčího. Většinu případů bude řešit Česká obchodní inspekci (ČOI), v oblasti finančních služeb to bude finanční arbitr, v telekomunikacích zase Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Jaké jsou přínosy nové úpravy?

Nový systém by měl drobné prohřešky vyřešit a strany dovést k racionálnímu řešení. Navíc řízení bude mnohem levnější. Samotné není nijak zpoplatněno a každá ze stran si nese pouze své náklady na zastoupení.

Podat stížnost je snadné

Spotřebitel se na „rozhodčího“ může obrátit jednoduše on-line. Než však kontaktuje příslušný úřad, musí se pokusit problém řešit sám a s provozovatelem e-shopu se domluvit. Až v případě, že tento pokus selže, může o pomoc požádat příslušné orgány.

Podáním stížnosti to nekončí

Rozhodčí bude mít navíc povinnost o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů podrobně informovat na svých internetových stránkách. Výsledek by měl být znám nejpozději do 90 dnů od podání, u složitého sporu s možností prodloužení lhůty na dvojnásobek.

V čem může být nová úprava přítěží?

Pokud se podnikatel „zasekne“ a odmítne smírné řešení, nic se vlastně nezmění, jen přibude administrativa. Pokud totiž rozhodčí nedokáže podnikatele k dohodě přimět, nezbude spotřebiteli než obrátit se na klasický soud. Tam samozřejmě může průběh mimosoudního řízení využít, žádnou záruku výsledku ale nemá.

Jaké konkrétní povinnosti přibyly podnikatelům? 

Kromě povinnosti komunikovat v daném řízení však mají podnikatelé ještě jednu povinnost. Musí o nové možnosti své klienty informovat. Konkrétně je musí poučit o tom, jaký subjekt je v dané oblasti nabízených výrobků a služeb příslušný k řešení mimosoudního spotřebitelského sporu. Mezi informacemi musí být uvedena i internetová stránka takového subjektu, tedy nejčastěji ČOI. Tyto informace musí být umístěné na internetových stránkách i v obchodních podmínkách, a to do konce dubna 2016. Pokud by podnikatel vůbec na řízení nereagoval a nekomunikoval, může mu rozhodčí udělit pokutu až 1 000 000 Kč.

reklama

Diskuze: Zákazníci e-shopů už nemusejí řešit spory u soudu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související:

Hlavní zprávy

Syrský migrant nepracuje, ale chce přivést celou rodinu. Na…

27.05.2016 13:49 Britský server Express přinesl příběh syrského migranta, který do Evropy přijel už před dvěma roky spolu s manželkou a osmi dětmi. Tvrdí, že je příliš nemocný a že nemůže pracovat. Přesto chce, aby…

Stříbro a zlato: Kovy k zabezpečení bohatství - anotační obrázek

Stříbro a zlato: Kovy k zabezpečení bohatství

27.05.2016 13:05 Stříbro, stejně jako zlato, představuje vhodnou alternativu k zabezpečení bohatství. Investoři jsou si toho plně vědomi a právě na oba kovy teď obracejí svou pozornost, výrazně pak na stříbro. Na…

Bouřky zničily domy, zahrady i auta. Jak postupovat při hlášení škod? - anotační obrázek

Bouřky zničily domy, zahrady i auta. Jak postupovat při…

27.05.2016 12:56 Po nedávných bouřkách pojišťovny průběžně evidují údaje o způsobených škodách. Na začátku týdne se jednalo zejména o následky pondělního krupobití, následně se projevilo řádění prudkých bouřek, které…

Pět nejčastějších mýtů o dřevostavbách - anotační obrázek

Pět nejčastějších mýtů o dřevostavbách

27.05.2016 12:49 I když jsou dřevostavby stále vyhledávanější alternativou ke klasickým zděným domům, stále kolem nich panuje nedůvěra, která pramení především ze zavádějících nebo notně zastaralých informací. Jaké…

Sdílejte článek na sociálních sítích »»»

reklama

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky