Zákazníci e-shopů už nemusejí řešit spory u soudu

Potíže, které mohou potkat zákazníky nejen e-shopů, bude od letošního února nově řešit nezávislý rozhodčí. Neuznané reklamace i další problémy tak budou řešeny mimosoudně, tedy snadno a především rychleji. Informuje Dostupnýadvokát.cz.

Diskuse: 0

Zákazníci e-shopů už nemusejí řešit spory u soudu - anotační foto
reklama

„Nejčastěji se v této oblasti řeší spory o neuznanou reklamaci nebo odpovědnost za škodu způsobenou vadným zbožím, které se protahovaly složitým jednáním se soudy. Například pokud e-shop odmítl uznat reklamaci tenisek za 1.000 Kč, musel spotřebitel investovat do soudních poplatků, nákladů na znalce a zastoupení třeba i 10násobek hodnoty bot. Navíc některé náklady ani v případě vítězství nemusel dostat zpět. K těm patří například nárok na standardní odměnu advokáta,“ vysvětluje Ondřej Preuss z webu dostupnyadvokat.cz.

Co je nového a jak to vlastně funguje?

Často mezi provozovatelem e-shopu a spotřebitelem vznikne spor, který se nepodaří vyřešit dohodou. Dosud platilo, že se spotřebitel ve většině případů musel obracet rovnou na klasický soud, což vedlo k průtahům a velké nákladnosti sporu. Nově však bude mít právo požádat o pomoc konkrétní státní úřad jako rozhodčího. Většinu případů bude řešit Česká obchodní inspekci (ČOI), v oblasti finančních služeb to bude finanční arbitr, v telekomunikacích zase Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Jaké jsou přínosy nové úpravy?

Nový systém by měl drobné prohřešky vyřešit a strany dovést k racionálnímu řešení. Navíc řízení bude mnohem levnější. Samotné není nijak zpoplatněno a každá ze stran si nese pouze své náklady na zastoupení.

Podat stížnost je snadné

Spotřebitel se na „rozhodčího“ může obrátit jednoduše on-line. Než však kontaktuje příslušný úřad, musí se pokusit problém řešit sám a s provozovatelem e-shopu se domluvit. Až v případě, že tento pokus selže, může o pomoc požádat příslušné orgány.

Podáním stížnosti to nekončí

Rozhodčí bude mít navíc povinnost o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů podrobně informovat na svých internetových stránkách. Výsledek by měl být znám nejpozději do 90 dnů od podání, u složitého sporu s možností prodloužení lhůty na dvojnásobek.

V čem může být nová úprava přítěží?

Pokud se podnikatel „zasekne“ a odmítne smírné řešení, nic se vlastně nezmění, jen přibude administrativa. Pokud totiž rozhodčí nedokáže podnikatele k dohodě přimět, nezbude spotřebiteli než obrátit se na klasický soud. Tam samozřejmě může průběh mimosoudního řízení využít, žádnou záruku výsledku ale nemá.

Jaké konkrétní povinnosti přibyly podnikatelům? 

Kromě povinnosti komunikovat v daném řízení však mají podnikatelé ještě jednu povinnost. Musí o nové možnosti své klienty informovat. Konkrétně je musí poučit o tom, jaký subjekt je v dané oblasti nabízených výrobků a služeb příslušný k řešení mimosoudního spotřebitelského sporu. Mezi informacemi musí být uvedena i internetová stránka takového subjektu, tedy nejčastěji ČOI. Tyto informace musí být umístěné na internetových stránkách i v obchodních podmínkách, a to do konce dubna 2016. Pokud by podnikatel vůbec na řízení nereagoval a nekomunikoval, může mu rozhodčí udělit pokutu až 1 000 000 Kč.

Diskuze: Zákazníci e-shopů už nemusejí řešit spory u soudu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Co s burčákem? Tohle vám poradí - anotační obrázek

Co s burčákem? Tohle vám poradí

24.09.2016 16:35 Burčák je vyhlášenou sezónní specialitou a užívat si ho můžete také v kuchyni. Tento nápoj je možné používat všude tam, kde přikyselujete a přislazujete pokrmy, tedy například do svíčkových nebo…

Výhrůžky skončily. Uprchlíci začali řidiče kamionů brutálně…

24.09.2016 16:18 Uprchlíci ze stanových táborů poblíž francouzského Calais přešli od výhrůžek k činům. Okolo projíždějící řidiče kamionů začali brutálně fyzicky napadat.

Důchodci se budou mít lépe, ostatní budou trpět? Marksová…

24.09.2016 14:41 Ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová-Tominová se brání tvrzení, že zvyšování důchodů je na úkor budoucích generací. Podle ní současní senioři celý život pracovali a naše společnost…

"Šmejdi" dostali trest. Pražský soud vynesl přelomový rozsudek - anotační obrázek

"Šmejdi" dostali trest. Pražský soud vynesl přelomový…

23.09.2016 16:46 Pražský soud vynesl přelomový rozsudek v případu "šmejdů" - tedy firem, které prodávají předražené zboží na předváděcích akcích. Podle soudu jsou vnucené smlouvy neplatné a firma by proto měla vrátit…

Související:

reklama

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky