Zákazníci e-shopů už nemusejí řešit spory u soudu

Potíže, které mohou potkat zákazníky nejen e-shopů, bude od letošního února nově řešit nezávislý rozhodčí. Neuznané reklamace i další problémy tak budou řešeny mimosoudně, tedy snadno a především rychleji. Informuje Dostupnýadvokát.cz.

Diskuse: 0

Zákazníci e-shopů už nemusejí řešit spory u soudu - anotační foto
reklama

„Nejčastěji se v této oblasti řeší spory o neuznanou reklamaci nebo odpovědnost za škodu způsobenou vadným zbožím, které se protahovaly složitým jednáním se soudy. Například pokud e-shop odmítl uznat reklamaci tenisek za 1.000 Kč, musel spotřebitel investovat do soudních poplatků, nákladů na znalce a zastoupení třeba i 10násobek hodnoty bot. Navíc některé náklady ani v případě vítězství nemusel dostat zpět. K těm patří například nárok na standardní odměnu advokáta,“ vysvětluje Ondřej Preuss z webu dostupnyadvokat.cz.

Co je nového a jak to vlastně funguje?

Často mezi provozovatelem e-shopu a spotřebitelem vznikne spor, který se nepodaří vyřešit dohodou. Dosud platilo, že se spotřebitel ve většině případů musel obracet rovnou na klasický soud, což vedlo k průtahům a velké nákladnosti sporu. Nově však bude mít právo požádat o pomoc konkrétní státní úřad jako rozhodčího. Většinu případů bude řešit Česká obchodní inspekci (ČOI), v oblasti finančních služeb to bude finanční arbitr, v telekomunikacích zase Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Jaké jsou přínosy nové úpravy?

Nový systém by měl drobné prohřešky vyřešit a strany dovést k racionálnímu řešení. Navíc řízení bude mnohem levnější. Samotné není nijak zpoplatněno a každá ze stran si nese pouze své náklady na zastoupení.

Podat stížnost je snadné

Spotřebitel se na „rozhodčího“ může obrátit jednoduše on-line. Než však kontaktuje příslušný úřad, musí se pokusit problém řešit sám a s provozovatelem e-shopu se domluvit. Až v případě, že tento pokus selže, může o pomoc požádat příslušné orgány.

Podáním stížnosti to nekončí

Rozhodčí bude mít navíc povinnost o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů podrobně informovat na svých internetových stránkách. Výsledek by měl být znám nejpozději do 90 dnů od podání, u složitého sporu s možností prodloužení lhůty na dvojnásobek.

V čem může být nová úprava přítěží?

Pokud se podnikatel „zasekne“ a odmítne smírné řešení, nic se vlastně nezmění, jen přibude administrativa. Pokud totiž rozhodčí nedokáže podnikatele k dohodě přimět, nezbude spotřebiteli než obrátit se na klasický soud. Tam samozřejmě může průběh mimosoudního řízení využít, žádnou záruku výsledku ale nemá.

Jaké konkrétní povinnosti přibyly podnikatelům? 

Kromě povinnosti komunikovat v daném řízení však mají podnikatelé ještě jednu povinnost. Musí o nové možnosti své klienty informovat. Konkrétně je musí poučit o tom, jaký subjekt je v dané oblasti nabízených výrobků a služeb příslušný k řešení mimosoudního spotřebitelského sporu. Mezi informacemi musí být uvedena i internetová stránka takového subjektu, tedy nejčastěji ČOI. Tyto informace musí být umístěné na internetových stránkách i v obchodních podmínkách, a to do konce dubna 2016. Pokud by podnikatel vůbec na řízení nereagoval a nekomunikoval, může mu rozhodčí udělit pokutu až 1 000 000 Kč.

Diskuze: Zákazníci e-shopů už nemusejí řešit spory u soudu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

dTest: Vyplatí se pojistit si odpovědnost za újmu? - anotační obrázek

dTest: Vyplatí se pojistit si odpovědnost za újmu?

19.01.2017 17:14 Za své jednání neseme odpovědnost. Když na naši chybu doplatí někdo jiný, dostaneme se do nepříjemné situace, ze které může pomoci pojištění odpovědnosti za újmu. Jaké formy této pojistky existují,…

Jak postupovat, pokud uklouznete a stane se vám úraz? - anotační obrázek

Jak postupovat, pokud uklouznete a stane se vám úraz?

19.01.2017 14:26 Ledovka se obvykle nejvíce projevuje v počtu dopravních nehod, v nebezpečí jsou ale také chodci. V místech, kde začal sníh odtávat a následně zmrznul, se vytvořila ledová pokrývka, která si leckdy…

Kriminalita a počet útoků v Paříži roste. Turisté mají…

19.01.2017 10:22 Francouzská metropole, jedna z nejoblíbenějších turistických destinací, přichází o návštěvníky, alespoň o ty asijské. Tvrdí to předseda Čínské asociace cestovních kanceláří ve Francii Jean-Francois…

Češi více důvěřují online nakupování. Tržby e-shopů překonají 100 miliard - anotační obrázek

Češi více důvěřují online nakupování. Tržby e-shopů…

19.01.2017 10:11 Česká republika je e-shopovou velmocí. Podle nejnovějších statistik v současnosti funguje zhruba 38 500 internetových obchodů, což je o 500 více než v roce 2015. Z průzkumu srovnávače Zboží.cz navíc…

Související:

reklama

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky