Zákazníci e-shopů už nemusejí řešit spory u soudu

Potíže, které mohou potkat zákazníky nejen e-shopů, bude od letošního února nově řešit nezávislý rozhodčí. Neuznané reklamace i další problémy tak budou řešeny mimosoudně, tedy snadno a především rychleji. Informuje Dostupnýadvokát.cz.

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama

„Nejčastěji se v této oblasti řeší spory o neuznanou reklamaci nebo odpovědnost za škodu způsobenou vadným zbožím, které se protahovaly složitým jednáním se soudy. Například pokud e-shop odmítl uznat reklamaci tenisek za 1.000 Kč, musel spotřebitel investovat do soudních poplatků, nákladů na znalce a zastoupení třeba i 10násobek hodnoty bot. Navíc některé náklady ani v případě vítězství nemusel dostat zpět. K těm patří například nárok na standardní odměnu advokáta,“ vysvětluje Ondřej Preuss z webu dostupnyadvokat.cz.

Co je nového a jak to vlastně funguje?

Často mezi provozovatelem e-shopu a spotřebitelem vznikne spor, který se nepodaří vyřešit dohodou. Dosud platilo, že se spotřebitel ve většině případů musel obracet rovnou na klasický soud, což vedlo k průtahům a velké nákladnosti sporu. Nově však bude mít právo požádat o pomoc konkrétní státní úřad jako rozhodčího. Většinu případů bude řešit Česká obchodní inspekci (ČOI), v oblasti finančních služeb to bude finanční arbitr, v telekomunikacích zase Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Jaké jsou přínosy nové úpravy?

Nový systém by měl drobné prohřešky vyřešit a strany dovést k racionálnímu řešení. Navíc řízení bude mnohem levnější. Samotné není nijak zpoplatněno a každá ze stran si nese pouze své náklady na zastoupení.

Podat stížnost je snadné

Spotřebitel se na „rozhodčího“ může obrátit jednoduše on-line. Než však kontaktuje příslušný úřad, musí se pokusit problém řešit sám a s provozovatelem e-shopu se domluvit. Až v případě, že tento pokus selže, může o pomoc požádat příslušné orgány.

Podáním stížnosti to nekončí

Rozhodčí bude mít navíc povinnost o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů podrobně informovat na svých internetových stránkách. Výsledek by měl být znám nejpozději do 90 dnů od podání, u složitého sporu s možností prodloužení lhůty na dvojnásobek.

V čem může být nová úprava přítěží?

Pokud se podnikatel „zasekne“ a odmítne smírné řešení, nic se vlastně nezmění, jen přibude administrativa. Pokud totiž rozhodčí nedokáže podnikatele k dohodě přimět, nezbude spotřebiteli než obrátit se na klasický soud. Tam samozřejmě může průběh mimosoudního řízení využít, žádnou záruku výsledku ale nemá.

Jaké konkrétní povinnosti přibyly podnikatelům? 

Kromě povinnosti komunikovat v daném řízení však mají podnikatelé ještě jednu povinnost. Musí o nové možnosti své klienty informovat. Konkrétně je musí poučit o tom, jaký subjekt je v dané oblasti nabízených výrobků a služeb příslušný k řešení mimosoudního spotřebitelského sporu. Mezi informacemi musí být uvedena i internetová stránka takového subjektu, tedy nejčastěji ČOI. Tyto informace musí být umístěné na internetových stránkách i v obchodních podmínkách, a to do konce dubna 2016. Pokud by podnikatel vůbec na řízení nereagoval a nekomunikoval, může mu rozhodčí udělit pokutu až 1 000 000 Kč.

Témata: e-shopy

Diskuze: Zákazníci e-shopů už nemusejí řešit spory u soudu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

1000 EUR každému migrantovi, který dobrovolně opustí…

24.03.2017 13:42 Rakousko se rozhodlo, že zdvojnásobí odměnu pro migranty, kteří se rozhodnou dobrovolně opustit zemi a vrátit se do vlasti. Změna je součástí kampaně na urychlení repatriace asi 50 tisíc žadatelů o…

Toužíte po čerstvých voňavých bylinkách, ale nemáte…

24.03.2017 12:34 Toužíte po čerstvých voňavých bylinkách, ale nemáte zahrádku? Nevadí, můžete je pěstovat i za oknem. Postupujete podle našich rad a už za pár týdnů se bude vaše kuchyň zelenat.

Zájem o studium dvou cizích jazyků roste. Velký boom zažívá…

24.03.2017 11:31 Znalost jednoho cizího jazyka v mnoha zaměstnáních už nestačí. Téměř 26 procent studentů vzdělávací společnosti Tutor se proto učí najednou dva cizí jazyky. Za poslední tři roky zájem o toto studium…

Ve vedení policie panuje „džungle". Dochází k zneužívání…

24.03.2017 10:20 Reorganizace policie v loňském roce vyvolala obavy, že šlo o účelovou akci s cílem podmanění policie. Proto byla sestavena sněmovní komise, která došla k výsledným dvěma trestním oznámením a návrhu…

Související:

reklama

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky