dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

15. února spouští Evropská komise platformu, jejímž prostřednictvím mohou spotřebitelé řešit spory s obchodníky online. Usnadnit má především přeshraniční spory a odbourat obavu z nakupování u evropských obchodníků. Rozjezd se ale zdá přinejmenším rozpačitý.

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama

Smyslem vytvoření jednotného trhu je usnadnit evropským spotřebitelům a obchodníkům vzájemný kontakt. Kvůli jazykovým bariérám a rozdílům v právní úpravě to ale nejde tak rychle, jak by se dalo očekávat. „Online nakupování zažívá každoroční rozvoj a jednou z cest jak odbourat obavy spotřebitelů i podnikatelů je vytvoření platformy pro online řešení sporů,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a vysvětluje: „Spotřebitel i podnikatel může prostřednictvím platformy poslat protistraně stížnost. Nedomluví-li se napřímo, vstoupí do procesu tzv. subjekt pro řešení sporů, což jsou Evropská spotřebitelská centra jednotlivých vnitřních států.“ Ty následně postupují podle svých procesních předpisů.

Ačkoli členské státy Evropské unie měly dle nařízení o online řešení sporů určit kontaktní místa, ke dni spuštění platformy jich velká část chybí. „Chorvatsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Malta, Německo, Polsko, Rumunsko, Slovinsko a Španělsko jsou podle informací na stránkách platformy země, kde pomocný subjekt k řešení sporu stále chybí,“ říká Borovička a dodává: „Systém se tak v počáteční fázi projektu zdá až zbytečný, spotřebitel si v těchto zemích musí poradit sám, bez pomoci platformy a opět bude narážet na jazykové překážky.“ Česká republika sice svůj systém řešení sporu spustila až před dvěma týdny, ale zahraničním spotřebitelům je už připraveno pomáhat Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci.

Podnikatelům tak vyvstává nová povinnost informovat o platformě na svých webových stránkách a v obchodních podmínkách. „Na druhou stranu by současná situace mohla být určitým přínosem pro české e-shopy. Zapojení České republiky a funkční kontaktní místo může posílit důvěru zahraničních spotřebitelů v online nakupování u nás,“ říká Borovička. Stálou překážkou jsou ale rozdílné úpravy a zvyky třeba při řešení reklamací, na jednotné evropské úpravě se stále pracuje. Více informací a samotnou platformu pro online řešení sporů najdete na adrese ec.europa.eu/consumers/odr/.

Témata: dTest | počítače

Diskuze: dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Sdílená ekonomika se začíná v Česku prosazovat i na trhu…

28.06.2017 12:03 Sdílená ekonomika se po dopravě a ubytování začíná prosazovat i na trhu práce. Na sdílené ekonomice nás nejvíc láká větší flexibilita, svoboda při organizaci času, levnější služby a samozřejmě také…

Nastupujete do svého prvního zaměstnání? Jak je to s…

28.06.2017 11:50 V letních měsících nastupují mnozí absolventi do svého prvního zaměstnání. Někteří si však udělají ještě poslední prázdniny. Jak je to s daňovými povinnostmi? Kdy mohou rodiče ještě uplatnit daňové…

Který balkánský sýr si vybrat? Většina má problémy s…

28.06.2017 11:18 Zeleninový salát může výrazně vylepšit balkánský sýr, ale který z mnoha produktů na trhu vybrat? Spotřebitelský časopis dTest důkladně zanalyzoval celkem 15 sýrů balkánského typu z českých obchodů.…

Lidé platí dluhy svých sousedů, aniž by to tušili

28.06.2017 08:05 Pro laika to je už na první pohled nesmysl, každý by si přece měl své dluhy hradit sám. Jenže stačí, abyste byli členy společenství vlastníků (SVJ) a už to tak úplně neplatí.

Související:

reklama

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky