dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

15. února spouští Evropská komise platformu, jejímž prostřednictvím mohou spotřebitelé řešit spory s obchodníky online. Usnadnit má především přeshraniční spory a odbourat obavu z nakupování u evropských obchodníků. Rozjezd se ale zdá přinejmenším rozpačitý.

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama
Otřesné! Turista neměl peníze na doktora, lékaři ho nechali zemřít! - anotační obrázek
Otřesné! Turista neměl peníze na doktora, lékaři ho nechali…

Smyslem vytvoření jednotného trhu je usnadnit evropským spotřebitelům a obchodníkům vzájemný kontakt. Kvůli jazykovým bariérám a rozdílům v právní úpravě to ale nejde tak rychle, jak by se dalo očekávat. „Online nakupování zažívá každoroční rozvoj a jednou z cest jak odbourat obavy spotřebitelů i podnikatelů je vytvoření platformy pro online řešení sporů,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a vysvětluje: „Spotřebitel i podnikatel může prostřednictvím platformy poslat protistraně stížnost. Nedomluví-li se napřímo, vstoupí do procesu tzv. subjekt pro řešení sporů, což jsou Evropská spotřebitelská centra jednotlivých vnitřních států.“ Ty následně postupují podle svých procesních předpisů.

Ačkoli členské státy Evropské unie měly dle nařízení o online řešení sporů určit kontaktní místa, ke dni spuštění platformy jich velká část chybí. „Chorvatsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Malta, Německo, Polsko, Rumunsko, Slovinsko a Španělsko jsou podle informací na stránkách platformy země, kde pomocný subjekt k řešení sporu stále chybí,“ říká Borovička a dodává: „Systém se tak v počáteční fázi projektu zdá až zbytečný, spotřebitel si v těchto zemích musí poradit sám, bez pomoci platformy a opět bude narážet na jazykové překážky.“ Česká republika sice svůj systém řešení sporu spustila až před dvěma týdny, ale zahraničním spotřebitelům je už připraveno pomáhat Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci.

Podnikatelům tak vyvstává nová povinnost informovat o platformě na svých webových stránkách a v obchodních podmínkách. „Na druhou stranu by současná situace mohla být určitým přínosem pro české e-shopy. Zapojení České republiky a funkční kontaktní místo může posílit důvěru zahraničních spotřebitelů v online nakupování u nás,“ říká Borovička. Stálou překážkou jsou ale rozdílné úpravy a zvyky třeba při řešení reklamací, na jednotné evropské úpravě se stále pracuje. Více informací a samotnou platformu pro online řešení sporů najdete na adrese ec.europa.eu/consumers/odr/.

Témata: dTest | počítače

Diskuze: dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Sypete si do kávy sušenou smetanu? Raději to nedělejte!

21.02.2018 09:42 Aktualizováno Instantní přípravky do kávy se prodávají pod různými názvy – coffee creamer, bělidlo do kávy, instantní sušená pochoutka nebo pěna do kávy. Pro zjednodušení se jim říká sušená smetana. Co je však od…

Lavině ujedu? Mýty lyžařů, které se mohou vymstít

21.02.2018 09:42 Aktualizováno Rodiny s dětmi tráví jarní prázdniny na českých i zahraničních horách. Vyplatí se zopakovat si základní fakta a pravidla, aby si rekreanti lyžování opravdu užili. Mnozí se totiž vyznají lépe v…

Dejte si v březnu pozor na oheň. Loni touto dobou poničil…

20.02.2018 18:12 V roce 2017 napáchal oheň v českých domácnostech škody za stamiliony. Hasiči vyjížděli k celkem 108 případům, kdy oheň zachvátil byt nebo jiné obytné prostory, a poškození museli na jeho obnovu…

Kdy dát dětem klíče od bytu nebo domu?

20.02.2018 17:33 Průzkumy ukazují, že 8 % dětí, které jsou hrdými majiteli klíčů, je mladších 9 let, 20 % rodičů předá klíče dítěti mezi 9 a 11 rokem. První klíče potomci však nejčastěji dostávají v době, kdy jsou…

Související:

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky