dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

15. února spouští Evropská komise platformu, jejímž prostřednictvím mohou spotřebitelé řešit spory s obchodníky online. Usnadnit má především přeshraniční spory a odbourat obavu z nakupování u evropských obchodníků. Rozjezd se ale zdá přinejmenším rozpačitý.

Diskuse: 0

dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online - anotační foto
reklama

Smyslem vytvoření jednotného trhu je usnadnit evropským spotřebitelům a obchodníkům vzájemný kontakt. Kvůli jazykovým bariérám a rozdílům v právní úpravě to ale nejde tak rychle, jak by se dalo očekávat. „Online nakupování zažívá každoroční rozvoj a jednou z cest jak odbourat obavy spotřebitelů i podnikatelů je vytvoření platformy pro online řešení sporů,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a vysvětluje: „Spotřebitel i podnikatel může prostřednictvím platformy poslat protistraně stížnost. Nedomluví-li se napřímo, vstoupí do procesu tzv. subjekt pro řešení sporů, což jsou Evropská spotřebitelská centra jednotlivých vnitřních států.“ Ty následně postupují podle svých procesních předpisů.

Ačkoli členské státy Evropské unie měly dle nařízení o online řešení sporů určit kontaktní místa, ke dni spuštění platformy jich velká část chybí. „Chorvatsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Malta, Německo, Polsko, Rumunsko, Slovinsko a Španělsko jsou podle informací na stránkách platformy země, kde pomocný subjekt k řešení sporu stále chybí,“ říká Borovička a dodává: „Systém se tak v počáteční fázi projektu zdá až zbytečný, spotřebitel si v těchto zemích musí poradit sám, bez pomoci platformy a opět bude narážet na jazykové překážky.“ Česká republika sice svůj systém řešení sporu spustila až před dvěma týdny, ale zahraničním spotřebitelům je už připraveno pomáhat Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci.

Podnikatelům tak vyvstává nová povinnost informovat o platformě na svých webových stránkách a v obchodních podmínkách. „Na druhou stranu by současná situace mohla být určitým přínosem pro české e-shopy. Zapojení České republiky a funkční kontaktní místo může posílit důvěru zahraničních spotřebitelů v online nakupování u nás,“ říká Borovička. Stálou překážkou jsou ale rozdílné úpravy a zvyky třeba při řešení reklamací, na jednotné evropské úpravě se stále pracuje. Více informací a samotnou platformu pro online řešení sporů najdete na adrese ec.europa.eu/consumers/odr/.

reklama

Diskuze: dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Brexit po měsíci: Největší daň zaplatí obyvatelé ostrovního království - anotační obrázek

Brexit po měsíci: Největší daň zaplatí obyvatelé ostrovního…

26.07.2016 14:35 Je tomu už víc než měsíc, co se Velká Británie rozhodla opustit klub zemí Evropské unie. I když si všichni tak nějak mysleli, že k tomu nemůže dojít, stalo se. Britové svým rozhodnutím vytvořili…

dTest: Jak postupovat při skončení nájmu bytu - anotační obrázek

dTest: Jak postupovat při skončení nájmu bytu

26.07.2016 14:17 Ukončit nájem bytu lze několika způsoby. Nejčastěji se setkáváme s dohodou mezi pronajímatelem a nájemcem o skončení nájmu, ale zákon také oběma stranám umožňuje podat výpověď z nájmu. Všechny…

Česko přijme 80 uprchlíků. Syřany už prověřují tajné služby - anotační obrázek

Česko přijme 80 uprchlíků. Syřany už prověřují tajné služby

26.07.2016 14:03 Česko přijme 80 syrských uprchlíků z tureckých táborů. Syřané do ČR přesídlí v rámci dohody mezi Evropskou unií a Tureckem o výměně migrantů, nejpozději do konce října. Informovaly o tom Lidové…

Jaké máte povinnosti při změně zdravotní pojišťovny? - anotační obrázek

Jaké máte povinnosti při změně zdravotní pojišťovny?

26.07.2016 13:50 Všichni občané s trvalým pobytem na území České republiky musejí být pojištěni u jedné ze sedmi zdravotních pojišťoven působících na trhu zdravotního pojištění. Zdravotní pojišťovnu si přitom v…

Související:

reklama

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky