dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

15. února spouští Evropská komise platformu, jejímž prostřednictvím mohou spotřebitelé řešit spory s obchodníky online. Usnadnit má především přeshraniční spory a odbourat obavu z nakupování u evropských obchodníků. Rozjezd se ale zdá přinejmenším rozpačitý.

Diskuse: 0

dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online - anotační foto
reklama

Smyslem vytvoření jednotného trhu je usnadnit evropským spotřebitelům a obchodníkům vzájemný kontakt. Kvůli jazykovým bariérám a rozdílům v právní úpravě to ale nejde tak rychle, jak by se dalo očekávat. „Online nakupování zažívá každoroční rozvoj a jednou z cest jak odbourat obavy spotřebitelů i podnikatelů je vytvoření platformy pro online řešení sporů,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a vysvětluje: „Spotřebitel i podnikatel může prostřednictvím platformy poslat protistraně stížnost. Nedomluví-li se napřímo, vstoupí do procesu tzv. subjekt pro řešení sporů, což jsou Evropská spotřebitelská centra jednotlivých vnitřních států.“ Ty následně postupují podle svých procesních předpisů.

Ačkoli členské státy Evropské unie měly dle nařízení o online řešení sporů určit kontaktní místa, ke dni spuštění platformy jich velká část chybí. „Chorvatsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Malta, Německo, Polsko, Rumunsko, Slovinsko a Španělsko jsou podle informací na stránkách platformy země, kde pomocný subjekt k řešení sporu stále chybí,“ říká Borovička a dodává: „Systém se tak v počáteční fázi projektu zdá až zbytečný, spotřebitel si v těchto zemích musí poradit sám, bez pomoci platformy a opět bude narážet na jazykové překážky.“ Česká republika sice svůj systém řešení sporu spustila až před dvěma týdny, ale zahraničním spotřebitelům je už připraveno pomáhat Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci.

Podnikatelům tak vyvstává nová povinnost informovat o platformě na svých webových stránkách a v obchodních podmínkách. „Na druhou stranu by současná situace mohla být určitým přínosem pro české e-shopy. Zapojení České republiky a funkční kontaktní místo může posílit důvěru zahraničních spotřebitelů v online nakupování u nás,“ říká Borovička. Stálou překážkou jsou ale rozdílné úpravy a zvyky třeba při řešení reklamací, na jednotné evropské úpravě se stále pracuje. Více informací a samotnou platformu pro online řešení sporů najdete na adrese ec.europa.eu/consumers/odr/.

reklama

Diskuze: dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související:

Hlavní zprávy

Německo chce ovládnout celou EU? Chystá se mocenský převrat…

26.05.2016 15:25 Předseda Evropského parlamentu Martin Schulz se podle některých kritiků pokouší převzít kontrolu nad klíčovými posty v rámci Evropské unie. Schulz totiž plánuje přeobsazní některých hlavních postů,…

Polčák: Krize v odvětví mléka, na řadě jsou členské státy - anotační obrázek

Polčák: Krize v odvětví mléka, na řadě jsou členské státy

26.05.2016 13:56 "Cena mléka vyráběného v ČR klesá již od r. 2014 a od dubna 2015 se pohybuje dokonce pod výrobními náklady. Situace u nás je o to závažnější, že na rozdíl od některých jiných států EU nemají naši…

Dávky po dobu pracovní neschopnosti. Na jaké má zaměstnanec nárok ze zákona? - anotační obrázek

Dávky po dobu pracovní neschopnosti. Na jaké má zaměstnanec…

26.05.2016 12:09 Zdraví máme všichni jenom jedno, a proto se snažíme o něj pečovat. Bohužel, ne vždy je nám přáno a může nastat situace, kdy na řadu přijde dočasná pracovní neschopnost. Situace je problematická jak…

dTest: Čeští spotřebitelé ušetří 170 milionů za energie - anotační obrázek

dTest: Čeští spotřebitelé ušetří 170 milionů za energie

26.05.2016 11:39 Více než 22 000 domácností změnilo dodavatele v rámci největší hromadné změny dodavatelů energií, která dosud proběhla v České republice. Průměrná roční úspora domácností, které změnily dodavatele v…

Sdílejte článek na sociálních sítích »»»

reklama

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky