dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

15. února spouští Evropská komise platformu, jejímž prostřednictvím mohou spotřebitelé řešit spory s obchodníky online. Usnadnit má především přeshraniční spory a odbourat obavu z nakupování u evropských obchodníků. Rozjezd se ale zdá přinejmenším rozpačitý.

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama
Když chlap nedosáhne vyvrcholení: I muži mají problémy s orgasmem. Jaké? - anotační obrázek
Když chlap nedosáhne vyvrcholení: I muži mají problémy s…

Smyslem vytvoření jednotného trhu je usnadnit evropským spotřebitelům a obchodníkům vzájemný kontakt. Kvůli jazykovým bariérám a rozdílům v právní úpravě to ale nejde tak rychle, jak by se dalo očekávat. „Online nakupování zažívá každoroční rozvoj a jednou z cest jak odbourat obavy spotřebitelů i podnikatelů je vytvoření platformy pro online řešení sporů,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a vysvětluje: „Spotřebitel i podnikatel může prostřednictvím platformy poslat protistraně stížnost. Nedomluví-li se napřímo, vstoupí do procesu tzv. subjekt pro řešení sporů, což jsou Evropská spotřebitelská centra jednotlivých vnitřních států.“ Ty následně postupují podle svých procesních předpisů.

Ačkoli členské státy Evropské unie měly dle nařízení o online řešení sporů určit kontaktní místa, ke dni spuštění platformy jich velká část chybí. „Chorvatsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Malta, Německo, Polsko, Rumunsko, Slovinsko a Španělsko jsou podle informací na stránkách platformy země, kde pomocný subjekt k řešení sporu stále chybí,“ říká Borovička a dodává: „Systém se tak v počáteční fázi projektu zdá až zbytečný, spotřebitel si v těchto zemích musí poradit sám, bez pomoci platformy a opět bude narážet na jazykové překážky.“ Česká republika sice svůj systém řešení sporu spustila až před dvěma týdny, ale zahraničním spotřebitelům je už připraveno pomáhat Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci.

Podnikatelům tak vyvstává nová povinnost informovat o platformě na svých webových stránkách a v obchodních podmínkách. „Na druhou stranu by současná situace mohla být určitým přínosem pro české e-shopy. Zapojení České republiky a funkční kontaktní místo může posílit důvěru zahraničních spotřebitelů v online nakupování u nás,“ říká Borovička. Stálou překážkou jsou ale rozdílné úpravy a zvyky třeba při řešení reklamací, na jednotné evropské úpravě se stále pracuje. Více informací a samotnou platformu pro online řešení sporů najdete na adrese ec.europa.eu/consumers/odr/.

Témata: dTest | počítače

Diskuze: dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer

21.10.2017 10:41 Ve 14 hodin se uzavřou volební místnosti a okrskové volební komise začnou počítat hlasy. Výsledky většiny okrsků by měly být k dispozici ve večerních hodinách.

Jak se vyvíjela životní úroveň Čechů v uplynulých…

20.10.2017 16:18 Vývoj výše průměrného měsíčního příjmu českých domácností, růst průměrných mezd zaměstnanců, procentní nárůst příjmů domácností seniorů, změny ve struktuře spotřeby, údaje o tvorbě úspor a úvěrů…

Novozélandský dolar padá po ohlášení vlády na Novém Zélandu

20.10.2017 15:55 Nejdramatičtější zprávou na měnovém trhu v tomto týdnu byl propad novozélandského dolaru o 1,5 % vůči AUD a USD. Informuje John Hardy, vedoucí oddělení forexu Saxo Bank.

Pumpy již používají nové značení paliv. Proč "B" neoznačuje…

20.10.2017 15:37 Evropská komise zavedla jednotné značení motorových paliv v celé EU. Za rok touto dobou musejí být novými symboly označeny stojany i tankovací pistole na všech čerpacích stanicích, ale již nyní se na…

Související:

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky