dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

15. února spouští Evropská komise platformu, jejímž prostřednictvím mohou spotřebitelé řešit spory s obchodníky online. Usnadnit má především přeshraniční spory a odbourat obavu z nakupování u evropských obchodníků. Rozjezd se ale zdá přinejmenším rozpačitý.

Diskuse: 0

dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online - anotační foto
reklama

Smyslem vytvoření jednotného trhu je usnadnit evropským spotřebitelům a obchodníkům vzájemný kontakt. Kvůli jazykovým bariérám a rozdílům v právní úpravě to ale nejde tak rychle, jak by se dalo očekávat. „Online nakupování zažívá každoroční rozvoj a jednou z cest jak odbourat obavy spotřebitelů i podnikatelů je vytvoření platformy pro online řešení sporů,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a vysvětluje: „Spotřebitel i podnikatel může prostřednictvím platformy poslat protistraně stížnost. Nedomluví-li se napřímo, vstoupí do procesu tzv. subjekt pro řešení sporů, což jsou Evropská spotřebitelská centra jednotlivých vnitřních států.“ Ty následně postupují podle svých procesních předpisů.

Ačkoli členské státy Evropské unie měly dle nařízení o online řešení sporů určit kontaktní místa, ke dni spuštění platformy jich velká část chybí. „Chorvatsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Malta, Německo, Polsko, Rumunsko, Slovinsko a Španělsko jsou podle informací na stránkách platformy země, kde pomocný subjekt k řešení sporu stále chybí,“ říká Borovička a dodává: „Systém se tak v počáteční fázi projektu zdá až zbytečný, spotřebitel si v těchto zemích musí poradit sám, bez pomoci platformy a opět bude narážet na jazykové překážky.“ Česká republika sice svůj systém řešení sporu spustila až před dvěma týdny, ale zahraničním spotřebitelům je už připraveno pomáhat Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci.

Podnikatelům tak vyvstává nová povinnost informovat o platformě na svých webových stránkách a v obchodních podmínkách. „Na druhou stranu by současná situace mohla být určitým přínosem pro české e-shopy. Zapojení České republiky a funkční kontaktní místo může posílit důvěru zahraničních spotřebitelů v online nakupování u nás,“ říká Borovička. Stálou překážkou jsou ale rozdílné úpravy a zvyky třeba při řešení reklamací, na jednotné evropské úpravě se stále pracuje. Více informací a samotnou platformu pro online řešení sporů najdete na adrese ec.europa.eu/consumers/odr/.

reklama

Diskuze: dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Česko chystá dopravní revoluci. Skončí dálniční známky? - anotační obrázek

Česko chystá dopravní revoluci. Skončí dálniční známky?

25.06.2016 16:31 Aktualizováno České dálnice se opět o něco více přiblíží světovému standardu. Ministerstvo dopravy plánuje zrušit zastaralé dálniční známky a nahradit je systémem takzvaného videotollingu, tedy elektronického…

Kdo volil brexit? Hloupí, nevzdělaní a zmanipulovaní lidé..…

25.06.2016 12:55 K odchodu Velké Británie se nevyjadřují jen politici, ale i celebrity a veřejně známé osoby. Svůj názor prostřednictvím sociálních sítí sdílel i textař, producent a jeden z těch, o kterých se mluví…

Kde tankovat při cestě do zahraničí? Přehled cen v 28 zemích - anotační obrázek

Kde tankovat při cestě do zahraničí? Přehled cen v 28 zemích

24.06.2016 19:16 Tisíce Čechů každoročně vyrážejí na dovolenou vlastním autem. Rozdílné ceny benzínu a nafty napříč jednotlivými státy dávají příležitost ušetřit nemalé výdaje.

Evropa před brexitem, aneb EU-28 minus 1 - anotační obrázek

Evropa před brexitem, aneb EU-28 minus 1

24.06.2016 15:45 Možná si ještě pamatujeme sedm let staré heslo českého předsednictví v EU, které si nadto každý vykládal po svém a které bylo o tom, jak to Evropě osladíme. Skutečné „oslazení“ Evropě však nastává až…

Související:

reklama

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky