dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

15. února spouští Evropská komise platformu, jejímž prostřednictvím mohou spotřebitelé řešit spory s obchodníky online. Usnadnit má především přeshraniční spory a odbourat obavu z nakupování u evropských obchodníků. Rozjezd se ale zdá přinejmenším rozpačitý.

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama

Smyslem vytvoření jednotného trhu je usnadnit evropským spotřebitelům a obchodníkům vzájemný kontakt. Kvůli jazykovým bariérám a rozdílům v právní úpravě to ale nejde tak rychle, jak by se dalo očekávat. „Online nakupování zažívá každoroční rozvoj a jednou z cest jak odbourat obavy spotřebitelů i podnikatelů je vytvoření platformy pro online řešení sporů,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a vysvětluje: „Spotřebitel i podnikatel může prostřednictvím platformy poslat protistraně stížnost. Nedomluví-li se napřímo, vstoupí do procesu tzv. subjekt pro řešení sporů, což jsou Evropská spotřebitelská centra jednotlivých vnitřních států.“ Ty následně postupují podle svých procesních předpisů.

Ačkoli členské státy Evropské unie měly dle nařízení o online řešení sporů určit kontaktní místa, ke dni spuštění platformy jich velká část chybí. „Chorvatsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Malta, Německo, Polsko, Rumunsko, Slovinsko a Španělsko jsou podle informací na stránkách platformy země, kde pomocný subjekt k řešení sporu stále chybí,“ říká Borovička a dodává: „Systém se tak v počáteční fázi projektu zdá až zbytečný, spotřebitel si v těchto zemích musí poradit sám, bez pomoci platformy a opět bude narážet na jazykové překážky.“ Česká republika sice svůj systém řešení sporu spustila až před dvěma týdny, ale zahraničním spotřebitelům je už připraveno pomáhat Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci.

Podnikatelům tak vyvstává nová povinnost informovat o platformě na svých webových stránkách a v obchodních podmínkách. „Na druhou stranu by současná situace mohla být určitým přínosem pro české e-shopy. Zapojení České republiky a funkční kontaktní místo může posílit důvěru zahraničních spotřebitelů v online nakupování u nás,“ říká Borovička. Stálou překážkou jsou ale rozdílné úpravy a zvyky třeba při řešení reklamací, na jednotné evropské úpravě se stále pracuje. Více informací a samotnou platformu pro online řešení sporů najdete na adrese ec.europa.eu/consumers/odr/.

Témata: dTest | počítače

Diskuze: dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Polsko je pod tlakem EU. Uprchlíky nechce

23.05.2017 15:04 Pravicová polská vláda je pod tlakem ze strany Evropské unie, aby konečně začala přijímat žadatele o azyl. Polsko totiž, spolu s Maďarskem, odmítlo přijmout jakékoli uprchlíků v rámci dohody z roku…

Sociální pojištění v kostce: Zaměřeno na absolventy a…

23.05.2017 12:16 S blížícím se koncem školního roku připravila Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) leták Sociální zabezpečení - informace pro studenty . V deseti bodech v něm shrnuje základní informace pro…

Bylinky mají kouzelnou moc. Zkuste místo jedu sáhnout po…

23.05.2017 10:30 Bylinky patří po celá staletí do života lidí. Často rostou přímo v divoké přírodě, díky čemu jsou i snadno dostupné. Matka příroda nám jich rozdává do sytosti. Samozřejmě je však dnes můžete i…

Třídit baterie má smysl, jejich zpracování je stále…

23.05.2017 10:18 Díky novým metodám zpracování použitých baterií jsme dnes při recyklaci schopni ze 100 kilogramů baterií získat 65 kilogramů kovonosných surovin bohatých zejména na zinek, nikl, ocel, olovo a mangan.…

Související:

reklama

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky