dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

15. února spouští Evropská komise platformu, jejímž prostřednictvím mohou spotřebitelé řešit spory s obchodníky online. Usnadnit má především přeshraniční spory a odbourat obavu z nakupování u evropských obchodníků. Rozjezd se ale zdá přinejmenším rozpačitý.

Diskuse: 0

dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online - anotační foto
reklama

Smyslem vytvoření jednotného trhu je usnadnit evropským spotřebitelům a obchodníkům vzájemný kontakt. Kvůli jazykovým bariérám a rozdílům v právní úpravě to ale nejde tak rychle, jak by se dalo očekávat. „Online nakupování zažívá každoroční rozvoj a jednou z cest jak odbourat obavy spotřebitelů i podnikatelů je vytvoření platformy pro online řešení sporů,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a vysvětluje: „Spotřebitel i podnikatel může prostřednictvím platformy poslat protistraně stížnost. Nedomluví-li se napřímo, vstoupí do procesu tzv. subjekt pro řešení sporů, což jsou Evropská spotřebitelská centra jednotlivých vnitřních států.“ Ty následně postupují podle svých procesních předpisů.

Ačkoli členské státy Evropské unie měly dle nařízení o online řešení sporů určit kontaktní místa, ke dni spuštění platformy jich velká část chybí. „Chorvatsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Malta, Německo, Polsko, Rumunsko, Slovinsko a Španělsko jsou podle informací na stránkách platformy země, kde pomocný subjekt k řešení sporu stále chybí,“ říká Borovička a dodává: „Systém se tak v počáteční fázi projektu zdá až zbytečný, spotřebitel si v těchto zemích musí poradit sám, bez pomoci platformy a opět bude narážet na jazykové překážky.“ Česká republika sice svůj systém řešení sporu spustila až před dvěma týdny, ale zahraničním spotřebitelům je už připraveno pomáhat Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci.

Podnikatelům tak vyvstává nová povinnost informovat o platformě na svých webových stránkách a v obchodních podmínkách. „Na druhou stranu by současná situace mohla být určitým přínosem pro české e-shopy. Zapojení České republiky a funkční kontaktní místo může posílit důvěru zahraničních spotřebitelů v online nakupování u nás,“ říká Borovička. Stálou překážkou jsou ale rozdílné úpravy a zvyky třeba při řešení reklamací, na jednotné evropské úpravě se stále pracuje. Více informací a samotnou platformu pro online řešení sporů najdete na adrese ec.europa.eu/consumers/odr/.

Diskuze: dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

U Jílkové bylo dusno: Prezident je náš zaměstnanec, můžeme…

02.12.2016 15:32 Aktualizováno Mělo by být hanobení prezidenta republiky opět trestným činem? Poslanci v čele s komunistou Zdeňkem Ondráčkem se domnívají, že hlava státu musí být více chráněna, kritici návrhu poukazují, že by nás…

10 rizik, která hrozí během adventu a Vánoc - anotační obrázek

10 rizik, která hrozí během adventu a Vánoc

02.12.2016 14:29 Právě začal advent, původně doba zastavení a rozjímání. Nicméně v praxi to pro většinu z nás znamená nejhektičtější období. Aby vánoční a novoroční oslavy opravdu proběhly podle našich představ, čeká…

Francie přišla s nevídaným plánem. Krásné dívky jako garance bezpečnosti? - anotační obrázek

Francie přišla s nevídaným plánem. Krásné dívky jako…

02.12.2016 13:14 Francouzský The Local informuje, že v pařížském metru působí nyní „stevardky“, které vysvětlují cestujícím, kterak se mají chovat v případě neočekávaných událostí a nehod. Stevardky v metru mají…

Jak podnikat efektivně? Víme to! - anotační obrázek

Jak podnikat efektivně? Víme to!

02.12.2016 13:11 Co je při každém podnikání důležité? Pro většinu podnikatelů je to především zisk. V souvislosti s ním ale nesmíme zapomínat na to, že roli hraje také celková efektivita při podnikání.

Související:

reklama

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky