dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

15. února spouští Evropská komise platformu, jejímž prostřednictvím mohou spotřebitelé řešit spory s obchodníky online. Usnadnit má především přeshraniční spory a odbourat obavu z nakupování u evropských obchodníků. Rozjezd se ale zdá přinejmenším rozpačitý.

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama

Smyslem vytvoření jednotného trhu je usnadnit evropským spotřebitelům a obchodníkům vzájemný kontakt. Kvůli jazykovým bariérám a rozdílům v právní úpravě to ale nejde tak rychle, jak by se dalo očekávat. „Online nakupování zažívá každoroční rozvoj a jednou z cest jak odbourat obavy spotřebitelů i podnikatelů je vytvoření platformy pro online řešení sporů,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a vysvětluje: „Spotřebitel i podnikatel může prostřednictvím platformy poslat protistraně stížnost. Nedomluví-li se napřímo, vstoupí do procesu tzv. subjekt pro řešení sporů, což jsou Evropská spotřebitelská centra jednotlivých vnitřních států.“ Ty následně postupují podle svých procesních předpisů.

Ačkoli členské státy Evropské unie měly dle nařízení o online řešení sporů určit kontaktní místa, ke dni spuštění platformy jich velká část chybí. „Chorvatsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Malta, Německo, Polsko, Rumunsko, Slovinsko a Španělsko jsou podle informací na stránkách platformy země, kde pomocný subjekt k řešení sporu stále chybí,“ říká Borovička a dodává: „Systém se tak v počáteční fázi projektu zdá až zbytečný, spotřebitel si v těchto zemích musí poradit sám, bez pomoci platformy a opět bude narážet na jazykové překážky.“ Česká republika sice svůj systém řešení sporu spustila až před dvěma týdny, ale zahraničním spotřebitelům je už připraveno pomáhat Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci.

Podnikatelům tak vyvstává nová povinnost informovat o platformě na svých webových stránkách a v obchodních podmínkách. „Na druhou stranu by současná situace mohla být určitým přínosem pro české e-shopy. Zapojení České republiky a funkční kontaktní místo může posílit důvěru zahraničních spotřebitelů v online nakupování u nás,“ říká Borovička. Stálou překážkou jsou ale rozdílné úpravy a zvyky třeba při řešení reklamací, na jednotné evropské úpravě se stále pracuje. Více informací a samotnou platformu pro online řešení sporů najdete na adrese ec.europa.eu/consumers/odr/.

Témata: dTest | počítače

Diskuze: dTest: Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

EET je pro e-shopy problém. Jak vyřešit platby kartou?

28.02.2017 16:12 Kromě obchodů musí od 1. 3. zavést EET také e-shopy, kterých je v ČR 30-35 tisíc. Jsou mezi nimi velké nadnárodní, ale i úplně malé, které si zřídily například maminky na mateřské dovolené, drobní…

Proč a jak investovat do vzdělání?

28.02.2017 16:05 Investice do vzdělání je opodstatněná z mnoha pádných důvodů. Je vkladem do života, dlouhodobou a jistou investicí, a navíc často sama generuje další příjmy. Dobré nakládání s penězi neznamená…

Neplaťte zbytečně vyšší daně. Víte, jaké slevy uplatnit?

28.02.2017 15:25 Stát vybere ročně na daních desítky miliard korun. V Česku stále existují tisíce lidí, kteří platí daně vyšší, než musí. Jsou mezi nimi především poplatníci, kteří si daňové přiznání vyplňují sami,…

Rostoucí náklady zvýší inflaci

28.02.2017 12:38 První letošní měsíc přinesl zvyšování cen výrobců. Ceny v zemědělství přidaly meziměsíčně 0,5 % a v průmyslu došlo ke zdražení dokonce o 0,7 %. Ceny v průmyslu se tak po třech letech vymanily z…

Související:

reklama

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky