dTest: Co dělat, když koupíte vůz se stočeným tachometrem?

Po zveřejnění výsledků kontrol České obchodní inspekce se opět hojně mluví o problematice stáčení tachometrů. Opomíjí se ale to, co je pro spotřebitele nejdůležitější, tedy jak se má v takové situaci bránit.

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama

Stáčení tachometrů je u nás nejrozšířenějším nešvarem při prodeji ojetých vozidel. „Podle stávající legislativy není stáčení tachometru trestným činem. Dlouholeté řešení novely zákona, která by mohla toto jednání omezit, bohužel zatím nedospělo ke svému závěru. Autobazary si navíc do smluv často píší ujednání, že za rozdíl mezi realitou a stavem tachometru prodávající neodpovídá. Snaží se tak spotřebitele odradit od uplatnění práv z vadného plnění,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A dodává: „Ovšem prodej auta s nepravdivou informací o počtu najetých kilometrů legální není a existuje několik možností obrany.“

Co můžete dělat, pokud si koupíte ojeté vozidlo v autobazaru a následně zjistíte, že stav na tachometru neodpovídá skutečnému počtu najetých kilometrů?

  • Je-li rozdíl v počtu uvedených a skutečně najetých kilometrů spíše menší, můžete požadovat slevu z kupní ceny. A to z důvodu takzvaného nepodstatného porušení smlouvy či nesplnění jakosti při převzetí.
  • Pokud je však zjištěný rozdíl v řádech desetitisíců kilometrů, máte právo od smlouvy odstoupit. Jedná se totiž o porušení smlouvy podstatným způsobem, protože prodávající věděl či musel vědět, že kdybyste měli pravdivou informaci o počtu najetých kilometrů, daný automobil byste si vůbec nekoupili.
  • Pokud by se prodávající odvolával na ujednání ve smlouvě, kterým vylučuje či omezuje svoji zákonnou odpovědnost za nesoulad uvedeného stavu tachometru se skutečným stavem, můžete argumentovat tím, že se jedná o zakázané ujednání, ke kterému se vůbec nepřihlíží.
  • Požadavek na vrácení kupní ceny z důvodu vady zahájí klasické reklamační řízení a prodávající o něm musí rozhodnout a o výsledku vás vyrozumět nejpozději do 30 kalendářních dnů.
  • Vzhledem k tomu, že přetočení tachometru při prodeji ojetého automobilu lze kvalifikovat jako trestný čin podvodu nebo poškozování spotřebitele, lze se obrátit také na státní zastupitelství nebo Policii ČR a podat trestní oznámení.

Životnost automobilů se stále prodlužuje a zároveň narůstá i průměrný počet ročně najetých kilometrů. Dnes je běžné, že vůz ročně najede i 25 tisíc kilometrů a u služebních vozidel je to i dvojnásobek. Hodnoty 120 tisíc kilometrů na tachometru tak vozidlo dosáhne klidně po třech letech. Lidé hledající ojeté auto však stále touží po nízkých stavech tachometru. Výsledkem je, že zhruba 40 procent nabízených ojetých automobilů má nelegálně upravovaný stav tachometru.

Témata: auta | dTest

Diskuze: dTest: Co dělat, když koupíte vůz se stočeným tachometrem?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Vylepšená nafta či benzín: Která paliva jsou skutečně…

19.08.2017 19:19 Aktualizováno Benzín i nafta na čerpacích stanicích musí splňovat příslušnou technickou normu kvality. Čerpací stanice ale mnohdy prodávají paliva nadstandardně vylepšená různými aditivy. Renomované sítě čerpacích…

Jak si poradit se začátkem školního roku?

19.08.2017 14:33 Aktualizováno Letní prázdniny se pomalu chýlí ke konci a žáky čeká již za pár dní návrat do školních lavic. Do těch poprvé zamíří i velká řada dětí, které ještě před pár týdny navštěvovaly mateřinky. Jak připravit…

Senát schválil dlouhodobé ošetřovné

17.08.2017 17:15 Aktualizováno Návrh Ministerstva práce a sociálních věcí na zavedení dlouhodobého ošetřovného schválili senátoři a senátorky. Nová dávka nemocenského pojištění pomůže od poloviny příštího roku rodinám v krizových…

Cena zlata klesá následkem severokorejského dění

17.08.2017 14:39 Minulý týden se zlato potýkalo s téměř protikladnou možností výsledku – mezi realizací zisku a posunem nad klíčovou rezistenci, a to v závislosti na tom, jakým směrem se vyvine patová situace v…

Související:

reklama

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky