dTest: Co dělat, když koupíte vůz se stočeným tachometrem?

Po zveřejnění výsledků kontrol České obchodní inspekce se opět hojně mluví o problematice stáčení tachometrů. Opomíjí se ale to, co je pro spotřebitele nejdůležitější, tedy jak se má v takové situaci bránit.

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama

Stáčení tachometrů je u nás nejrozšířenějším nešvarem při prodeji ojetých vozidel. „Podle stávající legislativy není stáčení tachometru trestným činem. Dlouholeté řešení novely zákona, která by mohla toto jednání omezit, bohužel zatím nedospělo ke svému závěru. Autobazary si navíc do smluv často píší ujednání, že za rozdíl mezi realitou a stavem tachometru prodávající neodpovídá. Snaží se tak spotřebitele odradit od uplatnění práv z vadného plnění,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A dodává: „Ovšem prodej auta s nepravdivou informací o počtu najetých kilometrů legální není a existuje několik možností obrany.“

Co můžete dělat, pokud si koupíte ojeté vozidlo v autobazaru a následně zjistíte, že stav na tachometru neodpovídá skutečnému počtu najetých kilometrů?

  • Je-li rozdíl v počtu uvedených a skutečně najetých kilometrů spíše menší, můžete požadovat slevu z kupní ceny. A to z důvodu takzvaného nepodstatného porušení smlouvy či nesplnění jakosti při převzetí.
  • Pokud je však zjištěný rozdíl v řádech desetitisíců kilometrů, máte právo od smlouvy odstoupit. Jedná se totiž o porušení smlouvy podstatným způsobem, protože prodávající věděl či musel vědět, že kdybyste měli pravdivou informaci o počtu najetých kilometrů, daný automobil byste si vůbec nekoupili.
  • Pokud by se prodávající odvolával na ujednání ve smlouvě, kterým vylučuje či omezuje svoji zákonnou odpovědnost za nesoulad uvedeného stavu tachometru se skutečným stavem, můžete argumentovat tím, že se jedná o zakázané ujednání, ke kterému se vůbec nepřihlíží.
  • Požadavek na vrácení kupní ceny z důvodu vady zahájí klasické reklamační řízení a prodávající o něm musí rozhodnout a o výsledku vás vyrozumět nejpozději do 30 kalendářních dnů.
  • Vzhledem k tomu, že přetočení tachometru při prodeji ojetého automobilu lze kvalifikovat jako trestný čin podvodu nebo poškozování spotřebitele, lze se obrátit také na státní zastupitelství nebo Policii ČR a podat trestní oznámení.

Životnost automobilů se stále prodlužuje a zároveň narůstá i průměrný počet ročně najetých kilometrů. Dnes je běžné, že vůz ročně najede i 25 tisíc kilometrů a u služebních vozidel je to i dvojnásobek. Hodnoty 120 tisíc kilometrů na tachometru tak vozidlo dosáhne klidně po třech letech. Lidé hledající ojeté auto však stále touží po nízkých stavech tachometru. Výsledkem je, že zhruba 40 procent nabízených ojetých automobilů má nelegálně upravovaný stav tachometru.

Témata: auta | dTest

Diskuze: dTest: Co dělat, když koupíte vůz se stočeným tachometrem?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Sdílená ekonomika se začíná v Česku prosazovat i na trhu…

28.06.2017 12:03 Sdílená ekonomika se po dopravě a ubytování začíná prosazovat i na trhu práce. Na sdílené ekonomice nás nejvíc láká větší flexibilita, svoboda při organizaci času, levnější služby a samozřejmě také…

Nastupujete do svého prvního zaměstnání? Jak je to s…

28.06.2017 11:50 V letních měsících nastupují mnozí absolventi do svého prvního zaměstnání. Někteří si však udělají ještě poslední prázdniny. Jak je to s daňovými povinnostmi? Kdy mohou rodiče ještě uplatnit daňové…

Který balkánský sýr si vybrat? Většina má problémy s…

28.06.2017 11:18 Zeleninový salát může výrazně vylepšit balkánský sýr, ale který z mnoha produktů na trhu vybrat? Spotřebitelský časopis dTest důkladně zanalyzoval celkem 15 sýrů balkánského typu z českých obchodů.…

Lidé platí dluhy svých sousedů, aniž by to tušili

28.06.2017 08:05 Pro laika to je už na první pohled nesmysl, každý by si přece měl své dluhy hradit sám. Jenže stačí, abyste byli členy společenství vlastníků (SVJ) a už to tak úplně neplatí.

Související:

reklama

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky