Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

4 z 5 Čechů nakupují ve vánočních výprodejích

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

I když jsou pro nás Vánoce finančně náročné období, téměř vždy počítáme s následnými nákupy ve vánočních výprodejích. Počítají s nimi 4 z 5 Čechů (82 %). Přitom téměř polovina (46 %) záměrně odkládá nákup zboží právě na toto období, kdy je možné nakupovat za nižší ceny. Nejčastěji ve slevách nakupujeme elektroniku (58 %) a oblečení či obuv (47 %). Bez předchozího záměru se na místě nechá k nákupu motivovat velkou slevou téměř každý třetí (31 %). K útratám během výprodejů neodradily ani nákupy vánočních dárků, za které třetina respondentů utratila více, než původně plánovala. V průměru nás vánoční dárky stály o 2 000 korun více, než jsme zamýšleli.

„Ačkoliv Češi v průzkumech deklarují, že si na vánoční dárky či povánoční slevy půjčit neplánují, neboť vše chtějí financovat z vlastních zdrojů, naše interní data hovoří jinak. Poslední čtvrtletí roku tradičně zaznamenáváme největší zájem o spotřebitelské půjčky. V průměru si Češi u nás půjčují 80 000 korun,“ dodává Ondřej Hák, ředitel oddělení úvěrových produktů Equa bank.

Vánoční svátky jsou období klidu, nikoliv nákupů

Češi během svátků rádi odpočívají a hektický čas přeplněných prodejen nechávají až na leden. Více jak třetina (39 %) čeká s vánočními výprodeji až na průběh ledna na rozdíl od pouhých 14 %, kteří jsou nedočkaví a do prodejen se ženou už 27. prosince. Nejčastějším místem nákupů jsou kamenné prodejny (86 %), ale více jak polovina respondentů (54 %) nakoupí v internetových obchodech. Pro čtvrtinu těch, kteří se nechystají nakupovat ve výprodejích, jsou hlavním důvodem prodejny s neúnosně velkým počtem nakupujících.

Silvestra trávíme stále častěji v restauraci či baru

Po svátcích klidu se Češi přesouvají do restaurací a barů, kde stále častěji slaví silvestra.  Během tohoto dne se počet plateb kartou v restauracích či barech zvýšil o 15 %. Zvýšila se i průměrná útrata, a to na 670 korun, což je zhruba o 10 % více než v obvyklém ročním období. „Podíváme-li se na platby kartami, můžeme s jistotou říct, že Češi stále více utrácí, a to nejen za dárky, ale i za zábavu. Za vyššími útratami stojí i očekávání pozitivního ekonomického vývoje,“ uvádí Tomáš Veselý, ředitel oddělení depozitních produktů Equa bank.

Témata:  Výprodeje, slevy

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy