Řidičák na zkoušku, řízení pod dohledem. Chystá se zpřísnění zákonu o autoškolách

Získat řidičský průkaz by mohlo být podstatně těžší než dnes. Ministerstvo dopravy plánuje zásadně zpřísnit zákon o autoškolách - řidičáky na zkoušku, testy na polygonu, řízení pod dohledem...

Ilustrační fotografie
reklama

Dosáhnout na řidičák bude možná brzy těžší zejména pro mladé začínající řidiče. Právě ti poměrně často havarují. Podle statistik způsobí každou pátou nehodu. I proto ministerstvo dopravy chystá nový zákon o autoškolách, který by řidiče na skutečný provoz lépe připravil. Informuje o tom dnešní vydání Lidových novin. 

Kromě řidičského průkazu na zkoušku, o kterém už několikrát mluvil ministr dopravy Dan Ťok (ANO), se zvažuje například i povinnost skládat závěrečnou zkoušku na polygonu. Podobně jako je tomu například v sousedním Rakousku.

"Řidiče to prověří ve všech možných kritériích. Vyzkouší si tam například smyk nebo vyhýbání se překážce a podobné věci,“ řekl Lidovým novinám Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu ČR, který je dobře informovaný o debatě nad podobou nového zákona.

Na polygony dnes povinně musí pouze řidiči, kteří chtějí smazat body nasbírané při porušení pravidel. Zvažované opatření ale naráží na jednu věc. Polygonů není dostatek. Kromě hlavního města oficiální polygon chybí také na Karlovarsku, Plzeňsku, Olomoucku a ve středních Čechách, upozorňují LN.

Ministr dopravy uvažuje o přísnějších trestech pro začínající šoféry. Mohli by za přestupek dostávat dvojnásobný počet bodů. V případě, že by je policie chytila při řízení s telefonem, nedostali by dva body – jako zajetý řidič – ale rovnou čtyři. "Řidiče to pak motivuje k tomu, aby si dával víc pozor. I tohle by mohla být jedna z variant. Snažíme se inspirovat v zahraničí,“ dodal listu Ťok.

Součástí změn by měl být i takzvaný řidičský průkaz na zkoušku. Žáci by tak v autoškolách stejně jako dnes absolvovali písemné testy a částečně i praktickou zkoušku. Průkaz by pak dostali podmíněně na dva roky. Teprve poté by následovaly komplexní praktické testy, jejichž součástí by mohl být i polygon, kde je možné simulovat nejrůznější dopravní situace. Jednou z možností je i to, že by čerství řidiči během dvou zkušebních let mohli řídit jen „s doprovodem“. Ze sedadla spolujezdce by je hlídal jiný, zkušený řidič.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky