Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nákupní šílenství zvané černý pátek: padl rekord v karetních transakcích

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Černý pátek (Black Friday) je den výrazných slev oblíbený zejména v USA a Kanadě. Stále populárnější je však i v České republice. Dokazuje to počet plateb kartou, který byl letos v porovnání s černým pátkem minulého roku o 33 % vyšší. Stále větší obliba bezkontaktních plateb se projevila ve snížení průměrné částky o 7 % na 543 korun. Nakupovalo se i na zahraničních e-shopech. Oproti loňskému černému pátku utratili klienti Equa bank při platbách kartou v zahraniční o 10 % více.

„Černý pátek vznikl ve Philadelphii, kde popisoval zmatek v dopravě, který následoval vždy po dni díkuvzdání. Dnes je známý hlavně jako den, kdy začínají předvánoční nákupy. I Češi berou černý pátek jako den výrazných slev, které se nemusí nutně vztahovat jen na české obchody. Nakupování na zahraničních e-shopech je totiž stále populárnější. Téměř každý 50. klient provedl nákup v zahraničním internetovém obchodě,“ uvádí Tomáš Veselý, ředitel oddělení depozitních produktů Equa bank.

Objem nákupů na internetu roste

Útraty Čechů na zahraničních e-shopech budou letos rekordní. Zatímco v minulém roce Češi poslali do ciziny platebními kartami přes internet 13,3 miliardy korun, jen za první půl rok letošního roku to bylo podle Sdružení pro bankovní karty již 8,6 miliardy. 

"Že se nebojíme překročit pomyslné státní hranice, zvláště když se jedná o výhodnější nákup, dokazují údaje z plateb vedených na zahraničních e-shopech. Pokud porovnáme běžný den a černý pátek, internetové karetní platby vzrostly o 19 %. Meziroční růst plateb u zahraničních internetových obchodů během černého pátku byl téměř 40%. Rostoucí popularitu zahraničních nákupů sledujeme každý rok,“ říká Jakub Pavel, ředitel Retailového bankovnictví Equa bank.

Podle ČSÚ letos na e-shopech nakupovalo 42 % všech českých spotřebitelů, vloni to bylo 39 %. Nejčastěji si Češi pořizují přes internet oblečení a obuv. V Evropské unii nakupují přes internet nejvíce Britové a Dánové. V obou zemích má s e-shopy zkušenost téměř 80 % obyvatel.

Češi milují bezkontaktní platební karty

Češi jsou v přepočtu na obyvatele na prvním místě v EU ve frekvenci plateb bezkontaktní kartou a mají zároveň i největší průměrnou měsíční útratu (1 700 korun). Každá druhá bezhotovostní platba je v Česku uskutečněna bezkontaktní kartou. V průměru Češi tímto způsobem zaplatí 3,3× měsíčně. O něco méně aktivní jsou pak Poláci a Slováci.

Černý pátek – tradice ze Severní Ameriky

Černý pátek (Black Friday) je oblíbený hlavně v USA a Kanadě, kde většina velkých obchodních řetězců prodává část svého sortimentu za výrazně nižší ceny. Black Friday je vždy následující den po dni díkůvzdání a startuje období předvánočních nákupů. Do širšího povědomí se dostal během 60. a 70. let 20. století. V České republice se tento masivně zpopularizoval teprve před necelými deseti lety.

Témata:  obchody

Aktuálně se děje

3. května 2024 9:25

Úřad práce nabízí lidem až 50 000 Kč na vzdělávání

Během následujících 16 měsíců chce Úřad práce ČR proškolit a rekvalifikovat v digitálních dovednostech cca 100 000 lidí. Dosud kurzy úspěšně absolvovalo zhruba 13 000 zájemců. Prostřednictvím vzdělávacího e-shopu úřad v současnosti nabízí více než 1 700 kurzů digitálního vzdělávání a rekvalifikací, a to všem zájemcům – zaměstnaným i nezaměstnaným. Na digitální vzdělávání svých občanů má Česko k dispozici 5,5 miliardy korun z Národního plánu obnovy, který financuje Evropská unie.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy