Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

České dálnice. Proč za Evropou zaostáváme?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Dálnice D3 spojující jižní Čechy s Prahou navazuje na jižním konci na hraniční přechod Dolní Dvořiště do Rakouska. Letos zahájilo Ředitelství silnic a dálnic výstavbu třetího úseku této dálnice. Česko je poslední zemí, kde tento úsek propojující celou Evropu chybí.

Na nutnosti co nejdříve napojit Českou republiku na Rakousko se shodl na společném jednání hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola (ČSSD) a člen rozpočtového výboru Evropského parlamentu poslanecTomáš Zdechovský (KDU-ČSL).

„Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury bude v příštím roce menší. Stát musí v maximální možné míře využít evropské fondy a dostavět v tomto období co možná největší kus dálnice D3, která je stěžejním napojením České republiky na Rakousko," zdůraznil europoslanec Zdechovský, který se na tom shodl s jihočeským hejtmanem Zimolou a rakouským ministrem zahraničí Sebastianem Kurzem.

Dálnice D3 je součástí mezinárodního silničního tahu E55, který vede ze Skandinávie přes naší republiku až do Řecka. V současné době chybí pouze úseky Drážďany – Praha a Praha – Linec. To, že ani po dvaceti pěti letech po sametové revoluci nemá Česká republika dálniční spojení s Rakouskem, považují všichni zmínění politici za ostudné.

Rakušané staví již několik kilometrů od hranic

Rakouská vláda s napojením na českou D3 počítá a na její dostavbě na rakouské straně se již intenzivně pracuje. Dálnice D3 nebyla v původní dálniční síti, která vznikla v 60. letech minulého století. Do sítě byla přidána až v roce 1987 a první část – obchvat města Tábor byl otevřen v roce 1991.

Témata:  dálnice

Aktuálně se děje

16. května 2024 10:28

14. května 2024 19:38

14. května 2024 11:13

Srovnání cen mobilních tarifů, internetu a TV se vyplatí. Neutrácíte někde zbytečně?

Platby za telefon, internet a televizi jsou základními položkami většiny osobních a rodinných výdajů. Asi se bez nich zcela neobejdete, ale neutrácíte v některé z nich zbytečně? Chytrým srovnáním ušetříte jako jednotlivec stovky korun měsíčně, rodina i tisíce.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Nabíjecí stanice pro elektromobily

Tempo růstu nabíjecích stanic pro elektromobily v Česku se zvyšuje. S elektromobily ale zbytku Evropy nestačíme

V roce 2023 vzniklo 650 nových veřejných dobíjecích stanic, o 16 % více než v předchozím roce. Celkově je nyní v provozu 2 392 stanic s 4 892 nabíjecími body. Poptávka po nabíječkách díky vysokorychlostnímu nabíjení a dynamickému řízení stanic stále roste a v letošním roce se očekává další zvýšení nově instalovaných stanic. Česko s 24 239 registrovanými elektromobily i tak patří mezi země s nejnižším podílem bateriových elektrických vozidel v rámci Evropské unie.