Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Firmám se daří, nabízejí zaměstnancům více benefitů než loni

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

České ekonomice i firmám se daří, a to se pozitivně odráží v nabídce zaměstnaneckých výhod – společnosti v Česku jich poskytují v průměru 12, tedy o dvě více než loni. Nejvíce nabízeným benefitem zůstává již potřetí mobilní telefon v nabídce 88 % firem a příspěvek na vzdělávání (83 %), který je dlouhodobě také nejdynamičtějším benefitem. Největší meziroční nárůst zaznamenaly příspěvky na životní pojištění a na spoření na penzi (o 11 %, resp. 9 %), které tak dokazují rostoucí trend podpory dlouhodobých benefitů. Na jednoho řadového zaměstnance firmy v průměru vydají 10–15 tisíc korun. Vyplynulo to z tradičního průzkumu zaměstnaneckých výhod, který již v deváté vlně realizovala NN pojišťovna a penzijní společnost ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy ČR, informuje NN Group.

Firmy jsou v hodnocení své ekonomické situace poměrně optimistické. Za lepší v porovnání s minulým rokem ji považuje 39 % společností. „Nálada firem v letošním roce je dost optimistická. Zejména v posledních měsících zaznamenáváme výraznou dynamiku růstu průmyslu a celé ekonomiky. Dobrou zprávou je, že zlepšující se kondice našich firem se projevuje u řady z nich potřebou přijímat nové pracovníky a udržet si je jak zvyšováním mezd, tak i benefity,“ komentuje výsledky Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost.

Dobrá kondice firem se promítla do rozšíření nabídky zaměstnaneckých benefitů. Firmy aktuálně nabízejí v průměru 12 zaměstnaneckých benefitů, o 2 více než loni. Společnosti, které svou situaci hodnotí v porovnání s loňským rokem jako lepší, jich nabízejí dokonce 13, ty s horšími vyhlídkami naopak jen 11. „Na nabídku benefitů má vliv také velikost společnosti, která je spojená s rozmanitostí pracovních pozic a tím i potřebou nabízet více druhů benefitů. Malé firmy do 50 zaměstnanců poskytují průměrně 9 zaměstnaneckých výhod, podniky nad 250 zaměstnanců až 13. Samotné množství nabízených benefitů však není garancí spokojených a loajálních zaměstnanců,“ vysvětluje generální ředitel obchodu NN pojišťovny a penzijní společnosti Tomáš Nidetzký. 

Nejrychleji roste životní pojištění

Mezi nejčastěji poskytované zaměstnanecké výhody opět patří mobilní telefon (88 %), příspěvky na vzdělávání (83 %) a pitný režim (81 %). Ty jsou spolu s příspěvky na zdravotní péči a se služebním automobilem zároveň i nejstabilnějšími výhodami a v nabídce firem se na předních místech objevují již několik let. Největší meziroční nárůst popularity zaznamenal benefit v podobě příspěvku na životní pojištění. „Životní pojištění spolu s penzijním připojištěním jsou státem podporované produkty – a to jak z pohledu zaměstnavatele, tak zaměstnanců – přičemž patří dlouhodobě mezi finančně nejzajímavější benefity. Přes dynamický růst popularity příspěvku na životní pojištění, zůstává ze strany zaměstnavatelů i zaměstnanců nedoceněna oblast rizikového životního pojištění, která je hlavní podstatou pojištění,“ upřesňuje Tomáš Nidetzký. Nejvýrazněji se tento trend ukazuje u životního pojištění, na které v současnosti přispívá 60 % firem, o 11 % více než v loňském roce. Spoření na stáří podporuje o 9 % více podniků než v roce 2014, tedy 77 %. 

Na trend vzrůstající obliby dlouhodobých benefitů poukazují i další výsledky průzkumu. „Již pár let pozorujeme propad popularity věcných benefitů, jako jsou stravenky, dary a jednorázové odměny. Tyto benefity mají pouze krátkodobou hodnotu a jsou do značné míry vnímány zaměstnanci jako samozřejmost. Dnes je trendem ukázat lidem, že zaměstnavateli na nich záleží a že myslí i na jejich budoucnost, právě třeba prostřednictvím příspěvků na pojištění,“ doplňuje Radek Špicar.

Táhnou jazykové kurzy, zájem roste i o ruštinu

Téměř desetina dotázaných firem avizuje, že do budoucna plánuje navýšit příspěvky na vzdělávání. „Pro úspěch našeho byznysu jsou zaměstnanci, jejich know-how a nasazení velice důležité, a proto do rozvoje znalostí a dovedností našich zaměstnanců investujeme. V současné době nedostatku kvalifikovaných pracovníků na trhu práce ani jiná cesta není. Je důležité stabilizovat vlastní kvalitní zaměstnance (příkladem takového benefitu je i příspěvek zaměstnavatele na penzijní a životní připojištění) a rozvíjet jejich další vzdělávání dle potřeb firmy. Takto vynaložené prostředky je třeba vnímat v dlouhodobé perspektivě, kde je jejich návratnost mnohonásobná,“ komentuje výsledky průzkumu Miloslava Večerková, personální ředitelka společnosti BRANO a.s.

Vzdělávání navíc potvrdilo svou pozici nejdynamičtější zaměstnanecké výhody a ještě rozšiřovat jeho nabídku v příštím roce plánuje 11 % firem. V rámci vzdělávání stoupá zájem o výuku jazyků. Dominantním jazykem je stále angličtina, kterou nabízí 84 % firem. Druhým nejčastějším jazykem je němčina (44 %), zájem vzrůstá také o ruštinu (25 %). 

Témata:  lidé firmy

Aktuálně se děje

3. května 2024 9:25

2. května 2024 17:23

Apple má problém u iPhonů s budíkem

Apple uvedl, že intenzivně pracuje na opravě problému, který způsobil, že některé alarmy na iPhonu nevysílaly zvuk, což způsobilo, že někteří uživatelé nechtěně zaspali. Pro mnoho lidí slouží jejich telefon jako nezbytný budík a ti, kteří díky této chybě něco zmeškali, se obrátili na sociální média, aby své frustrace sdíleli.

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy