Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nenasytné pojišťovny: Hrabou miliardy, platit škody se jim nechce

Nenasytné pojišťovny: Hrabou miliardy, platit škody se jim nechce

Foto: ČNB

Částky, které pojišťovací ústavy vyberou pro povinné ručení, jsou v řádu miliard korun, ovšem v případě havárie odmítají poškozeným klientům opravy proplatit, tvrdí to Kancelář pro ochranu práv poškozených. Ta od loňského roku eviduje 3602 případů, kdy klienti vyšli naprázdno.

Existence povinného ručení tak v praxi rozhodně nezaručuje, že pokud řidič nezaviní dopravní nehodu, vyplatí mu pojišťovna dost peněz na opravu jeho vozu, upozorňuje Kancelář pro ochranu práv poškozených. Z uvedených 3602 případů, kdy pojišťovna odmítla vyplatit celou částku, kterou oprava vozu stála, bylo pouhých 30 nepodložených.

To, že se jedná ze strany pojišťoven často o nezákonný postup, dokládá především fakt, že při následných soudních sporech je úspěšných přes 99 procent poškozených. Z případů, které už soudy projednaly, totiž 1084 dopadlo ve prospěch poškozených a pouze čtyři v jejich neprospěch. Dalších 2515 žalob zatím leží v tuto chvíli u soudů po celé České republice.

"Princip je vždy stejný. Nějakému člověku nabourají auto, nechá si ho opravit v autorizovaném servisu a při platbě se dozví, že pojišťovna celou částku neproplatí a že musí ještě vytáhnout své peníze. Průměrně se jedná o přibližně 12 tisíc korun. Měli jsme ale i případ, kdy se ta částka vyšplhala až na 75 528 korun," uvedl David Bascheri, vedoucí právního oddělení Kanceláře pro ochranu práv poškozených.

Pro pojišťovny je přitom povinné ručení mimořádný byznys, na němž rozhodně neprodělávají. Každý rok na něm vyberou více než 20 miliard korun a na pojistných událostech vyplatí přibližně jen polovinu. Odborníci tak nabádají, aby se lidé nebáli řešit tento problém i u soudu.

"Lidé se často obávají soudního sporu s tak velkými společnostmi, jako jsou pojišťovny, ale ukazuje se to jako jediná správná cesta. Není možné, aby klienti byli obíráni o peníze, když se ničím neprovinili," dodal Bascheri. Soudy přitom při rozhodování vycházejí z nálezu Ústavního soudu z roku 2007, který se otázkou stupně zhodnocení či znehodnocení vozidla po opravě zabýval.

Témata:  pojišťovny

Aktuálně se děje

14. května 2024 19:38

14. května 2024 10:53

Předpověď počasí na noc a středu 15. května

Vliv tlakové výše se středem nad severovýchodní Evropou na počasí u nás bude slábnout a od jihozápadu se začne do střední Evropy přesunovat brázda nízkého tlaku vzduchu, informuje ČHMÚ.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Nová pravidla pro dobíjecí stanice elektroaut? Bezhotovostně to půjde všude

Od letošního dubna musí každá nová dobíječka elektroaut přijímat bezhotovostní platby. Již stojící dobíjecí stanice pak budou přijímat platby kartou či QR kódem nejpozději od roku 2027. Cílem má být zpřístupnění „ad hoc“ nabíjení pro každého. Tyto a další změny na poli elektromobility řešili zástupci společností i státních institucí na akci EV Experience, která proběhla na závodním okruhu v Brně.