Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Lístek do kina podraží o pět procent

Lístek do kina podraží o pět procent

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Tržby český kin porostou v příštích pěti letech v průměru o 4,7 procenta ročně, o 4,1 procenta by měla růst i průměrná cena vstupenky, přitom letos vstupné podraží o pět procent. Vyplývá to ze studie PwC zveřejněné ve čtvrtek.

Za lístek do kina letos zaplatí diváci v Česku okolo 139 korun. V příštím roce si nachystají přibližně 145 korun a za pět let to bude podle odhadů studie PwC zhruba 160 korun.

"Za letošním zdražením stojí zejména růst snížené sazby daně z přidané hodnoty z 10 na 14 procent. I když jsou Češi hodně citliví na cenu, růst cen vstupného do kina nezastavila ani krize. Důvodem, proč každý rok platíme více, nejsou jen rostoucí náklady provozovatelů kin, ale zejména pokročilejší technologie. Stále více diváků například usedá do křesla v kině nejen s popcornem, ale také s 3D brýlemi," vysvětlila Olga Řehořková, specialistka na zábavní průmysl a média ze společnosti PwC ČR.

Pokles prodeje fyzických nosičů odpovídá výraznému posunu v chování zákazníků. Ti už nemají potřebu nosič vlastnit a nechce se jim ani chodit do klasických půjčoven. Navíc rostoucí konkurence on-line distributorů ovlivňuje konečnou cenu, a tak je digitální obsah pro koncového zákazníka čím dál více dostupnější a pohodlnější. Zatímco prodeje fyzických nosičů budou v následujících pěti letech klesat přibližně dvouprocentním tempem a půjčovné o 6,5 procenta, on-line distribuci předpovídá PwC zhruba čtvrtinový nárůst každý rok.

"Tradiční půjčovny VHS a DVD jsou dávno překonány. Hnacím motorem filmového průmyslu jsou on-line distributoři. Stáhnout si legální film či hudbu je jednodušší a poplatky se v důsledku konkurence snižují. Velké množství lidí však stále odmítá platit za autorský obsah, a tak pirátství zůstává hlavním problémem distributorů. Pouze represí či technickým zabezpečením ale nad piráty zvítězit nejde, klíčové je přesvědčit zákazníka, že legální film či hudba mu oproti pirátskému přináší přidanou hodnotu," vysvětlila Řehořková.

Témata:  kultura

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy