Podnikání v Česku je doménou mužů
Mezi vlastníky českých podnikatelských subjektů jednoznačně dominují muži (85,3 %). Analýzu vlastnických vztahů tuzemských společností s ručením omezeným zveřejnila ve středu Česká kapitálová informační agentura (ČEKIA).
V březnu 2012 agentura ve svých databázích evidovala 342 993 aktivních společností s ručením omezeným, které obecně reprezentují malé a střední podnikání. Většina z nich (83,6 %) je výhradně v rukou fyzických osob – 41,3 procenta (141 647) ovládá jedna fyzická osoba a 42,3 procenta (145 107) kontroluje více fyzických osob společně.
Detailní analýza vlastnických vztahů tuzemských společností s ručením omezeným ukázala, že podnikání v Česku je doménou střední generace. Z pohledu věkové struktury majitelů společností s ručením omezeným jsou nejaktivnější lidé v produktivním věku. Více než čtvrtina z celkového počtu majitelů (fyzických osob) patří do věkové kategorie 40 – 49 let. Následují věkové kategorie 30 – 39 let (22,1 %) a 50 – 59 let (21,5 %).
Majitelů českých společností s ručením omezeným po šedesátce je 13,7 procenta, zatímco vlastníků do 30 let je jen 6,3 procenta. V horizontu posledních tří let, kdy ČEKIA tyto statistiky podrobně sleduje, podíl vlastníků do 30 let poklesl z 10,3 procenta na 6,3 procenta.
"Velmi nízké zastoupení mladší generace mezi majiteli společností s ručením omezeným způsobují zejména široké možnosti studia a snadná realizace praxe v zahraničí," komentovala výsledky studie analytička agentury Petra Štěpánová s tím, že mladí lidé před zahájením podnikání často nejprve sbírají zkušenosti v zavedených firmách, navazují kontakty, ale také shromažďují potřebný kapitál pro zahájení podnikání. "Nejdůležitější je ale mít podnikatelského ducha, nápad, stejně jako odvahu a energii prosadit se ve vysoce konkurenčním prostředí," doplnila Štěpánová.
Z pohledu pohlaví mezi vlastníky tuzemských společností s ručením omezeným jednoznačně převládají muži. Z 480 000 fyzických osob, které agentura eviduje jako majitele s.r.o., je 85 procent mužů a 15 procent žen.
"Stejně jako ve vysokých manažerských pozicích, tak i v podnikání je výrazně méně žen než mužů. To souvisí s menší ochotou žen riskovat a případně si půjčovat peníze na nejistý byznys. Navíc ženy zpravidla musí skloubit kariéru s péčí o rodinu," dodala analytička.
Doporučujeme