Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Lidé mají rekordní zájem o předčasný starobní důchod

V letošním roce se více než ztrojnásobil počet žádostí o předčasný starobní důchod. Od ledna do srpna si o něj zažádalo 66 458, zatímco za stejné období roku 2010 vyplnilo žádost 19 887 lidí, vyplývá ze statistik České správy sociálního zabezpečení.

Meziročně tak počet žádostí o předčasný starobní důchod podle ČSSZ vzrostl o 46 571. Jedním z důvodů může být to, že si chtěli lidé podat žádost ještě před tím, než začnou platit změny výpočtu výše důchodu. Lidé s nižším výdělkem, jimž se bude důchod přiznávat od konce září, si totiž pohorší až o stovky korun. Celkový nárůst žádostí o předčasný starobní důchod je patrný od začátku roku. Zatím každý z letošních měsíců překonal co do počtu žádostí stejný měsíc v loňském roce. Naprosto enormní počty žádostí však ČSSZ registrovala v květnu a červnu. O předčasný důchod projevilo v květnu zájem 13 399 lidí, šestkrát více ve srovnání s květnem 2010, v červnu pak 15 489 lidí, tedy sedmkrát více než před rokem. Počet žádostí o předčasný důchod v červenci a srpnu mírně poklesl, přesto je červencových 9051 a srpnových 8215 žádostí 4,5násobek, respektive 3,5násobek oproti stejnému období loňského roku. Už od října se zvýší důchody zhruba pětině lidí s platem přes 36 tisíc korun hrubého měsíčně. Vláda totiž vyhověla námitce Ústavního soudu, podle něhož je současný systém k bohatým lidem nespravedlivý. U platu mezi 12 a 36 tisíci korun, který bere zhruba 70 procent lidí, se naopak důchod o několik stovek sníží. Zbylým deseti procentům s nejnižšími příjmy se penze nezmění.

Témata:  důchody

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy