Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Daňové změny v roce 2017. Co nás čeká?

Daně, ilustrační fotografie
Daně, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

V oblasti daňového systému nás od nového roku čeká celá řada změn. Některé z nich daňové poplatníky určitě potěší. Trendem, který se v daňové sféře prosazuje, je zjednodušování. Někteří daňoví poplatníci budou moci nově využít k přiznání daně z příjmu formulář s rozsahem pouhých dvou stran. Na poplatníky také čekají změny v paušální dani kladoucí si za cíl přilákat více podnikatelů, kteří by ji mohli využívat. V neposlední řadě dojde k navýšení daňové slevy na děti. Andrea Kleinová, daňová poradkyně ze společnosti Baker Tilly, na následujících řádcích přináší přehled, co všechno nejzásadnější změny přinesou a koho se týkají.

1. Daňové přiznání na dvě strany

Finanční správa připravila novinku, která celé řadě plátců jednoznačně uleví. Od nového roku totiž budou moci využít pro podání přiznání k dani z příjmů formulář o pouhých dvou stranách. Nový formulář navíc bude možné vyplnit i elektronicky. Andrea Kleinová však upozorňuje, že tato možnost prozatím neplatí pro všechny. „Přiznání prostřednictvím nového formuláře mohou podávat pouze zaměstnanci s příjmy od českého zaměstnavatele, tudíž využitelnost tohoto formuláře je značně omezena, a to pouze pro ty, jenž mají tzv. souběh zaměstnání. Ti, kteří mají navíc příjmy z pronájmu či jiné vedlejší příjmy, budou muset využít stávajícího formuláře. To samé platí pro podnikatele,“ uvádí Kleinová.

2. Paušální daň

Další úprava se chystá v oblasti paušální daně. Ta představuje pro podnikatele nástroj, jak optimalizovat daňové povinnosti. Její výše se stanovuje obvykle tak, jako by neexistoval minimální daňový základ. Minimální částka daně po slevách na dani z příjmu je 600 Kč za zdaňovací období, tudíž v tomto režimu není možno vykázat daňovou ztrátu.  „Ačkoliv tato možnost značně snižuje administrativní náročnost a eliminuje riziko chyby v daňovém přiznání, prozatím ji mnoho podnikatelů nevyužívá,“ uvádí Kleinová. Ministerstvo financí připravilo novelu, díky které by však v příštím roce mělo dojít k rozšíření povědomí o této možnosti, zjednodušení a zmírnění podmínek. Doposud platilo, že o paušální daň mohou zažádat jen ti, kteří mají příjmy z podnikatelské činnosti a nemají zaměstnance. Novelou by se měla tato podmínka zrušit a paušální daň by nově mohli využívat i ti podnikatelé, kteří mají příjmy i ze závislé činnosti a stejně tak i ti, kteří mají zaměstnance.

3. Další zvýšení daňové slevy na děti

Díky novele by mělo dojít ke zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a třetí dítě. Daňová sleva na druhé dítě by oproti stávajícím 17 004 korunám za rok měla vzrůst na 19 404 korun za rok. Na třetí dítě pak z 20 604 korun ročně vzroste až na 24 204 korun ročně. Zvýhodnění by měli již při výplatě v lednu 2017 pocítit všichni, kteří odvádí zálohu na daň. Ostatních se změna dotkne v daňovém přiznání 2018. Andrea Kleinová pak upozorňuje, že sleva na děti se týká všech kromě osob, které se rozhodnou využívat výdajových paušálů. Stejně jako doposud pak mají nárok na slevu ti, jejichž roční příjem dosahuje alespoň šestinásobku životního minima. Nově se však do těchto příjmů nezapočítávají příjmy z pronájmů, ale pouze příjmy z podnikatelské činnosti či závislého zaměstnání.

4. Srážková daň

Stejné podmínky platící v případě dohody o provedení práce, kdy je výše výdělku do 10 000 Kč, by nově měly platit i pro příjmy ze závislé činnosti malého rozsahu. Podléhat by tak měly 15% zdanění. Příjmy v úhrnné výši však nesmí přesáhnout 2 500 Kč.

 

Témata:  daně

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy