Prodáváte nemovitost? Důležité jsou dvě věci

Spěcháte na prodej nemovitosti a zároveň chcete docílit co nejvyšší ceny? Dvě nejdůležitější věci při prodeji nemovitosti jsou správné nastavení prodejní ceny a její dobrá prezentace.

Ilustrační fotografie
reklama

Dodržovat je vhodné podle odborníků z realitní sítě CENTURY 21 několik pravidel. Na první dojem máte při prodeji jen jeden pokus a zájemci si vždy všímají zejména prezentace nemovitosti, především fotek. Rozhodující je samozřejmě prodejní cena, kterou zájemci porovnávají s ostatními nabídkami na trhu.

Jak na adekvátní cenu za nemovitost?

U správného nastavení ceny vám pomůže srovnávací tržní analýza. „Můžete se podívat na aktuálně inzerované nemovitosti v okolí. Ale pozor, cenu musíte ponížit o 10-15 %, protože za inzerovanou cenu se nemovitost málokdy prodá. Pokud byla prodejní cena nastavena správně, je nemovitost již prodána a není v inzerci,“ radí Mgr. Dominik Ženatý, makléř realitní sítě.Tuto analýzu může udělat každý sám.

Dále je možné doplnit analýzu o ceny prodaných nemovitostí v podobné lokalitě a dispozici – zde pomůže realitní makléř, který by měl mít k těmto informacím přístup. Narazíte-li na zkušeného makléře, může také přidat svůj zkušenostní odhad. Do prodejní ceny určitě zahrňte i již vlastní investované finance či zohledněte specifika nemovitosti a o tuto sumu buď navýšíte anebo ponížíte finální požadovanou částku.

Špatný první dojem už nezachráníte

Prezentace nemovitosti je větší oříšek. Fotografie bývají často podceňovány a na mnoha z nich je vidět, že jsou pořízené rychle, nekvalitním fotoaparátem, nejsou barevně vyvážené a focený objekt nebyl mnohdy ani uklizen. A fotografie přitom prodává. Stačí se podívat na reklamy s nablýskanými vozy nebo na letáky plné barevných potravin. Na těchto fotkách je vidět mnoho hodin práce a zasloužený účinek.

„Správná příprava nemovitosti na prodej (home staging) zahrnuje úklid nemovitosti, její odosobnění, to znamená žádné fotografie, medaile, suvenýry z cest a vytvoření co nejvolnějšího prostoru (třeba odstěhováním nábytku). Vznikne tak obraz „hotelového pokoje“, kde si každý dokáže představit své bydlení. A to je přece to, co každý prodávající chce,“ popisuje úspěšnou praxi makléř realitní sítě CENTURY 21.

Takto upravený byt je poté třeba nafotit, ideálně zrcadlovkou se širokoúhlým objektivem, aby vynikla velikost prostorů i všechny detaily. Není třeba nafotit úplně vše, stačí hlavní „důvody“, proč by si klient měl koupit právě váš byt – krásnou koupelnu, novou kuchyňskou linku, prostorný obývací pokoj nebo výhled z balkónu. Na konci focení je vhodné nemovitost natočit na video. Kromě sady krásných fotografií tak můžete mít v ruce i videoprohlídku, díky které si každý klient lépe představí dispozice vaší nemovitosti.

Důkaz místo slibů

Finálním krokem na cestě nemovitosti ke svému kupci je osobní prohlídka a návštěva nemovitosti. Byla by škoda, kdyby potencionální kupci byli realitou zklamaní a vlastně chodili na prohlídku zbytečně. Proto se nesnažte nemovitost přibarvovat. Reálným popisem si zaručíte, že přijdou jen opravdoví zájemci, kteří nechtějí marnit svůj čas, a tedy ani ten váš. Neváhejte se obrátit s celým procesem či jen s prosbou o radu na odborníky. Realitní makléři jsou vyškolení profesionálové. Mají zkušenosti s různými typy nemovitostí, zkušenosti s jednáním s lidmi, ale především s vyjednáním o ceně. Nic nebrání tomu, aby vaše nemovitost našla ideálního kupce, protože vysněnou nemovitost lze najít každému a třeba někdo čeká zrovna na tu vaši.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky