Čechům vadí poplatek za výběr z bankomatu

Z reprezentativního průzkumu agentury NMS Market Research pro Raiffeisenbank vyplývá, že většina Čechů považuje poplatky za výběry z bankomatů za neoprávněné. Poplatek za výběr z bankomatu mateřské banky vadí devíti z deseti držitelů karet, třetině pak připadá příliš vysoký. Právě kvůli poplatkům omezuje výběr bankovek celá čtvrtina respondentů.

Ilustrační fotografie
reklama

Raiffeisenbank v souladu s těmito zjištěními již několik let umožňuje svým klientům vybírat peníze zdarma, a to nejen ze svých bankomatů, ale také z bankomatů všech bank v ČR, u eKonta Komplet či Student Premium i v zahraničí.

Alespoň nějaké peníze má vždy při sobě až polovina nakupujících. Jen každý desátý Čech má ve své peněžence zřídkakdy nějakou hotovost a téměř bezvýhradně spoléhá na bezhotovostní platby. „Nejčastěji u sebe nosíme částky v rozmezí dvou set korun až jednoho tisíce. Více peněz pak najdeme v peněženkách mužů než žen. Téměř polovina mužů přitom uvádí, že se i s větším obnosem cítí bezpečně,“ říká Roman Přeučil, produktový manažer Raiffeisenbank.

Podle průzkumu Češi výběry z bankomatů v posledních letech omezují. Skoro čtvrtina držitelů platebních karet zajde k bankomatu maximálně jednou za čtvrt roku a nižší počet výběrů než před dvěma lety uvádí 40 % respondentů. „Důvodem poklesu jsou podle čtvrtiny dotazovaných poplatky za výběr z bankomatů jiné banky a jejich výše, s níž jsou nespokojeni,“ vysvětluje Roman Přeučil.

Poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky považuje za vysoký 29 % respondentů průzkumu. Jen téměř každý třetí Čech má tuto položku na svém výpisu z účtu zdarma, a to jak za výběr u své domovské, tak i u konkurenční banky. „Jde přitom o jeden ze základních úkonů, které při manipulaci s osobními financemi lidé dělají. I to je důvodem, proč našim klientům umožňujeme výběry z bankomatů všech bank zdarma,“ říká Roman Přeučil.

Poplatky za výběr bankomatu vlastní banky považuje za neopodstatněný 91 % držitelů karet. Větší měrou dokáží klienti bank pochopit, proč je třeba hradit výběry u konkurence, i přesto však s tímto poplatkem nesouhlasí více než tři čtvrtiny (78 %) z nich. Především starší generace se k poplatku staví negativně (85 %). Jiný úhel pohledu pak poskytuje výše příjmu dotazovaných – čím větší příjem lidé mají, tím spíše zajdou k nejbližšímu bankomatu bez ohledu na cenu výběru.

Nulové poplatky za výběry lákají čím dál víc lidí

Kvůli nespokojenosti klientů s poplatky razantně vzrostl počet těch, kteří by zvážili přechod k jiné bance s nulovými poplatky za výběr. Zatímco před dvěma lety by z tohoto důvodu neváhalo změnit banku 28 % lidí, letos je to již 40 % klientů. Odchod od původní banky by zvážilo více žen a také lidí s vyššími příjmy (43 %). „K takto vysokému podílu klientů ochotných ke změně přispívá i zjednodušení celého procesu přechodu k jiné bance. Stačí zajít na pobočku nově vybrané finanční instituce a ta za klienta vyřídí veškeré formality bez zbytečných poplatků na jedné či druhé straně,“ upřesňuje Roman Přeučil.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky