Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Děti z dětských domovů nejsou připraveny na samostatný život

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Podle průzkumu agentury Ipsos není 87 % dětí připraveno na život po opuštění dětského domova. Tři čtvrtiny z nich vstupují do samostatného života se vzděláním z oborů, po kterých je na trhu práce vysoká poptávka, ale bez dostatečné praxe.

Tento problém řeší nový projekt Správný start. Jedná se o neziskovou organizaci, která je financována výhradně z vlastních zdrojů a prostředků třetích stran. Hlavním cílem projektu je dle jeho zakladatele, Jonáše Motyčky, příprava mladých lidí opouštějící dětský domov na reálný a plně soběstačný život prostřednictvím školení, rekvalifikačních kurzů a získání praxe v daném oboru.  

Děti v naprosté většině případů (71 %) studují obory s výučním listem. Mezi nejčastěji studované obory patří kuchař/číšník, zedník, prodavač či ošetřovatel. Právě o tyto profese je ale v současné době vysoký zájem. Problém nastává tehdy, kdy zaměstnavatel požaduje minimální dobu praxe, mimo té, kterou získají v rámci vzdělání.  Z průzkumu vyplývá, že 40 % dětí dosažené vzdělání nevyhovuje a 57 % respondentů by chtělo pokračovat v dalším vzdělávání. K tomu se navíc potýkají s téměř nulovou finanční gramotností, která jim v reálném světě dále komplikuje život. Pouze 13 % dětí uvedlo, že má na dobu po opuštění domova našetřené peníze.

Správný Start je vzdělávací systém založený výhradně na praxi. Na rozdíl od ostatních organizací zabývajících se integrací dětí z dětských domovů do společnosti, pracovní místa nezprostředkovává, ale přímo vytváří. Tím se nejen maximalizuje efektivita vzdělávacích nástrojů, ale o děti bude postaráno jak v pracovní době, tak i mimo ni. “Naším cílem je tyto mladé lidi naučit zodpovědnosti v pracovním i osobním životě a poskytnout jim zázemí, které po odchodu z dětského domova ztratili. Chceme docílit toho, aby na sobě pracovali na obou úrovních. Proto je ve volném času budeme vyučovat cizí jazyky, rétoriku, finanční gramotnost, etiketu, právo a další obecně platné nauky,” dodává Jonáš Motyčka.

Přesné počty odchodů a příchodů dětí z/do DD:

Školní rok Odchody dětí z DD trvale Příchody dětí do DD Počet dětí z DD ve školním roce Základní škola Učiliště/ Střední škola 2014/2015 909 1007 4314 2455 1442 2013/2014 1010 839 4253 2444 1431 2012/2013 1041 1103 4442 2611 1388 2011/2012 1104 1074 4628 2789 1431

Z výše uvedených dogmat, které vyplynuly z výzkumu agentury Ipsos je zřejmé, že projekt Správný start bude efektivně řešit všechny tři hlavní pilíře problémů dětí z dětských domovů při jejich odchodu.

Témata:  děti dětský domov studenti ženy

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy