Chcete si rychle vydělat? Začněte podnikat v zahraničí. Velký návod, jak na to

Jednou z největších výzev, která stojí před každou firmou, je vyhledávání a získání nových zákazníků. Malé firmy přitom velmi často míří pouze na lokální trhy a neodvažují se zkusit uspět i na těch zahraničních. Přitom právě tam může být velká skupina zákazníků, která si produkt malé firmy ráda koupí. Ostatně tomu odpovídá i trend, kdy stále více lidí nakupuje online a neřeší, z které země daný obchodník pochází. Nakupují online, protože na zahraničních trzích najdou zboží, které na domácím trhu není a více než tři čtvrtiny nakupujících hledá nižší cenu.

Ilustrační fotografie
reklama

Zákazníci sice neřeší, odkud zboží nakupují, ale řeší bezpečnost plateb. Klienti zkrátka chtějí mít jistotu, že nepřijdou o své peníze a dostanou za ně naopak požadované zboží. V online obchodování se přitom točí obrovské sumy. Společnost eMarketer odhaduje, že v roce 2016 nakupovalo po celém světě online více než 1,6 miliardy lidí, kteří dohromady utratili téměř 2 biliony dolarů. V roce 2020 by to přitom mělo být již 27 bilionů dolarů.

I malé firmy by proto neměly cílit jen na domácí trh, ale naopak myslet více globálně a využít obrovský potenciál, který expanze na zahraniční trhy nabízí. To ostatně potvrzuje i Konrad Selerski, Country Operating Officer společnosti DaWanda, která je přední online obchodní platformou pro obchodování s ručně vyráběnými produkty. Podle něho je pro české prodejce nejvíce zajímavý německý, francouzský, rakouský, španělský, britský, italský, švýcarský a holandský trh.

Pokud se menší firma rozhodne nabízet své produkty na zahraničních trzích a nemá s tím předchozí zkušenost, měla by podniknout řadu dílčích kroků, které zaručí, že efekt bude co nejvyšší a bude odpovídat očekávání. Prvním krokem by měla být analýza vlastních dat, ze kterých zemí přichází v současném stavu nejvíce zákazníků a na tyto trhy se ještě víc zaměřit, případně rozšířit svůj záběr na těchto trzích.

38 % online nakupujících uvádí, že zabezpečený způsob platby je možným podnětem pro nákupy v zahraničí. Druhým krokem by proto mělo být rozhodnutí, jakým způsobem má být za zboží zákazníkem zaplaceno. Určitě je dobré již na začátku najít poskytovatele plateb s celosvětovou působností a dobrou pověstí. Za průkopníka v této oblasti a firmu, která v této oblasti nastavila standard, je brán PayPal. Není také od věci znát dobře zákony, cla a daně, aby zákazníci vždy věděli, jaké poplatky musí platit a jak má být zboží distribuováno. Klienti rovněž slyší na dobrou prodejní podporu a rychlé doručení zboží, nejlépe zdarma.

Pokud firma vyhodnotí, že všechny tyto kroky je schopna zvládnout, nastává finální rozhodnutí, jakým způsobem na zahraniční trh vstoupit. Poměrně jednoduchou cestou, jak si takový trh “osahat“, je začít na existujícím online tržišti, jakým je například eBay. To dokáže zajistit pro začátek lepší dosah s nižšími náklady. Navíc umožňuje firmě otestovat poptávku po jejích produktech před tím, než investuje značnou částku do přepracování vlastního webu.

O něco pokročilejší možností je optimalizovat stávající web pro mezinárodní zákazníky a nejpokročilejší možností je potom vybudování webu navrženého tak, aby přilákal zákazníky z konkrétních cizích zemí. Produkty a strategie, které fungují v České republice, totiž nemusejí nutně fungovat jinde. Proto je nutné optimalizovat obsah pro nejoblíbenější vyhledávací weby v zemích, na které se firma rozhodla vstoupit.

Než otevřete dveře celému světu, musíte ale mít patřičnou strategii. Vytyčili jsme pět zásadních oblastí, na které byste se měli při plánování mezinárodního růstu vašeho elektronického obchodování zaměřit.

Vyhledání cílových trhů – Prvním krokem je zjistit, kdo vaši zahraniční zákazníci jsou, co nakupují a jak nákupy provádějí. Začněte tím, že si ve svých vlastních datech ověříte, ze kterých zemí už od vás lidé vaše produkty nakupují. Stanovte země, ve kterých je po vašich produktech nejsilnější poptávka. Prozkoumejte úzké specializace a pokuste se rozšířit svůj záběr na těchto trzích, i kdybyste měli určité produkty prodávat jen na zkoušku.

Konrad Selerski, oblastní provozní ředitel ve společnosti DaWanda, která provozuje online obchod s ručně vyráběnými produkty, říká: „Na naší platformě jsou pro české prodejce nejzajímavějšími trhy Německo, Francie, Rakousko, Španělsko, Spojené království, Itálie, Švýcarsko a Nizozemsko. Co se týká sortimentu nabízeného českými uživateli, pak mezi nejprodávanější produktové kategorie patří potřeby pro ruční práce (korálky, pletací materiál, nejrůznější bižuterní komponenty a látky), oblečení (tílka, mikiny, trička a šaty) a doplňky pro děti (oblečky pro panenky, dětské botičky a tašky na pleny). Jak vidíme na webu DaWanda, prodejci ze střední Evropy již aktivně pracují se zákazníky z jiných zemí a přeshraniční obchod pro ně představuje velké prodejní příležitosti a mimořádnou možnost rozvoje podnikání. I proto měníme provizi pro obchodníky, kteří prodávají své zboží na platformě DaWanda s využitím účtu PayPal. DaWanda bude od teď hradit poplatek, který účtuje PayPal, a zahrne jej do své standardní 10,5% provize. Používání účtu PayPal tedy nebude stát nic navíc, pouze paušální poplatek ve výši 1,35 zł (přibližně 0,32 eur), který účtujeme ke všem způsobům platby v našem obchodě.“

Rychlý tip: U zákazníků e-shopů z menších zemí je větší pravděpodobnost, že budou nakupovat v zahraničí, protože budou spíše utrácet peníze na větších mezinárodních trzích. 38 % online nakupujících uvádí, že nakupují v zahraničí, protože na zahraničních trzích najdou zboží, které na místním trhu není dostupné. 76 % online nakupujících také uvádí lepší ceny jako důvod nákupů v zahraničí.

Přihlédnutí k tomu, jak chtějí zákazníci platit – zamyslete se nad tím, jak za své zboží dostanete zaplaceno. Je to důležitý krok, protože přechod k zaplacení představuje okamžik, kdy si zahraniční zákazníci nákup často rozmyslí. Je také nezbytné zjistit, jaké způsoby platby místní zákazníci preferují. Většina lidí chce platit ve své místní měně. Pokud takovou možnost nemůžete nabídnout pro každý trh, nezapomeňte poskytnout možnost převodu měn, aby zákazníci viděli, jakou částku vlastně platí. Je také důležité najít poskytovatele plateb s celosvětovou působností a dobrou pověstí. PayPal se například stabilně řadí mezi přední platební metody při online nákupech v zahraničí. Přispívají k tomu funkce zabezpečení, ochrana kupujících i prodejců a snadné použití na různých zařízeních a v různých měnách.

Rychlý tip: 38 % online nakupujících uvádí, že zabezpečený způsob platby je možným podnětem pro nákupy v zahraničí[5]. Klienti chtějí mít jistotu, že budou chráněni, pokud nastane nějaký problém. Zabezpečený způsob platby může proto zvýšit důvěru zákazníků.

Znalost místních zákonů, cel a daní – až se rozhodnete, kde budete prodávat, věnujte čas tomu, že se seznámíte se specifickými pravidly a nařízeními, která v této zemi platí. Cla a daně, které vaši zákazníci budou muset zaplatit, se liší v závislosti na zemi a produktu. Měli byste vědět, jaká pravidla se na vaše produkty vztahují, abyste zákazníky mohli hned od začátku informovat o všech případných poplatcích. Vaše zásilky bude kontrolovat celní správa (úřad, který stanovuje sazby a poplatky za zásilky přicházející do země nebo oblasti), a proto na všech balíčcích musí být zvenčí umístěn celní formulář. Některé zasilatelské služby se o to postarají za vás. Ujistěte se, že je tomu tak i v případě vámi zvoleného dopravce.

Rychlý tip: Pokud budete prodávat mimo EU, měli byste vzít v úvahu dohody o volném obchodu, které snižují nebo zcela eliminují poplatky za některé produkty. Využití těchto smluv pro vás může znamenat více práce s účetnictvím, ale úspory vám mohou tuto další zátěž vynahradit.

Poskytování podpory a doručovacích služeb – osvědčené postupy, které už pro zásilky používáte, jsou ještě důležitější, když prodáváte za hranice. Je naprosto zásadní informovat zákazníky o tom, kdy mohou zboží očekávat. Poskytujte přesné odhady termínů doručení na základě konkrétní země a postarejte se, aby si zákazníci mohli snadno vyhledat, kolik za doručení zaplatí. Kromě doručovacích služeb si musíte také připravit zásady pro vracení zboží. Až budete sestavovat přiměřené podmínky pro doručování a vracení zboží, nezapomeňte započítat své vlastní náklady. Tento kalkulátor přepravních nákladů vám pomůže zjistit, jakou částku budete muset zaplatit za doručení do různých zemí.

Rychlý tip: 37 % online nakupujících uvádí, že doručení zdarma je možným podnětem pro nákupy v zahraničí.

Naplánování vstupu na trh – když prodáváte zboží online, máte několik možností, jak vstoupit na zahraniční trhy. Můžete začít na existujícím online tržišti. Weby jako eBay vám často zajistí lepší dosah s nižšími náklady. Umožňují vám otestovat poptávku po vašich produktech, než investujete značnou částku a přepracujete svůj vlastní web. O něco pokročilejší možností je optimalizovat váš stávající web pro mezinárodní zákazníky. Můžete začít jednoduše tím, že viditelně upozorníte na svou schopnost přijímat objednávky z podporovaných zemí a uvedete poplatky za doručení. Nejpokročilejší možností je vybudovat web navržený tak, aby přilákal zákazníky z konkrétních cizích zemí. Produkty a strategie, které fungují v České republice, nemusejí nutně fungovat jinde. Web vytvořený přímo pro cílovou skupinu vám proto poskytne plnou flexibilitu otestovat, jak nejlépe prezentovat to, co prodáváte. Nabízí také možnost optimalizovat obsah pro nejoblíbenější vyhledávací weby v zemích, do kterých budete prodávat.

Rychlý tip: Až budete připraveni, můžete navštívit web PayPal PassPort, kde najdete nástroje, materiály a tipy, které vám pomohou začít.

Přeshraniční obchod vám může pomoci otevřít vaše podnikání trhům v nových zemích, a co je ještě důležitější, novým zákazníkům. Pokud se vydáte touto cestou, nezapomeňte prostředí svého online obchodu otestovat. Pomůže vám to ujistit se, že správně fungují prvky, jako je překlad textu, převod měn nebo výpočet poplatků za doručení. A pomůže to také vaší firmě dosáhnout skvělých výsledků.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky