Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Na sociálních sítích se šíří podvodná kampaň zneužívající značku Ray-Ban. Cílem je získat údaje o platebních kartách

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Uživatelé sociálních sítí často netuší, že jejich profil byl zneužit pro falešnou kampaň a podvodné inzeráty šíří mezi své přátele, upozorňuje ESET.

Mezi českými uživateli sociálních sítí Facebook a Twitter se začala znovu po roce šířit podvodná kampaň snažící se odkázat na internetové stránky fiktivního elektronického obchodu, pomocí kterého útočníci sbírají údaje o platebních kartách uživatelů. Weby jsou propagované prostřednictvím obrázků, které upozorňují na výprodej slunečních brýlí značky Ray-Ban. Útočníci ale pouze zneužívají jméno známého výrobce. Společnost Ray-Ban ani její distributoři nemají s touto akcí nic společného. Na stejnou kampaň upozornil ESET již loni v dubnu, kdy se poprvé objevila.

„Útočníci používají k šíření odkazů na podvodné stránky kompromitované facebookové účty českých uživatelů. Domníváme se, že některé weby byly dokonce vytvořeny speciálně pro Čechy, i když většina obsahu je v angličtině. Naznačuje to doména „cz“ v samotných URL adresách,“ říká Miroslav Dvořák, technický ředitel společnosti ESET. Uživatelé Facebooku, kteří na svých profilech tyto podvodné weby propagují, o tom vůbec netuší. Útočník do jejich alba vloží několik fotografií s reklamou na podvodné weby a zároveň v obrázku označí několik přátel z kontaktů daného uživatele. V závislosti na nastavení jejich soukromí se následně obrázky s reklamou zobrazí i kontaktům označených lidí.

Někteří uživatelé Facebooku a Twitteru ale informaci o slevě šíří i dobrovolně. „Opakuje se tak situace z loňského dubna, kdy jsme tuto škodlivou reklamní kampaň zaznamenali poprvé. Tehdy se někteří uživatelé přiznali k tomu, že si brýle prostřednictvím falešných stránek objednali. Teprve poté se zamýšleli nad tím, zda nejde o podvod,“ konstatuje Miroslav Dvořák. K šíření škodlivé kampaně útočníci používají i další sociální sítě, například Instagram a Pinterest.

Samotné prohlížení falešných webů není škodlivé. Problém nastává při platbě za fiktivní zboží, kdy útočník získá všechny informace potřebné k tomu, aby mohl provést finanční převod z dané karty. Informace o platební kartě totiž odchází k provozovateli podvodných webových stránek, jejichž servery se většinou nachází mimo Evropskou unii, často například v Číně.

„Pokud jste se s takovými fotografiemi na Facebooku setkali, určitě kontaktujte člověka, který je šíří. Sám o tom nemusí vůbec vědět. Tento člověk by si měl zkontrolovat antivirovou ochranou svůj počítač či mobilní zařízení a až následně změnit heslo k účtům na sociálních sítích,“ doporučuje Dvořák. Pokud jste se již pokusili objednat sluneční brýle z těchto internetových stránek, kontaktujte okamžitě svoji banku, požádejte ji o stornování transakce a také nechte zablokovat svoji platební kartu.

Témata:  Facebook sociální sítě podvod počítače

Aktuálně se děje

30. dubna 2024 10:43

MMF aktualizoval výhled. Německo bude těsně nad nulou. Rusko naopak poroste. Sankce evidentně selhaly

KOMENTÁŘ Vladimíra Pikory: Mezinárodní měnový fond (MMF) v dubnu aktualizoval svoji prognózu a řekl nám, jaký očekává vývoj hlavních ekonomik světa. Nabídl obrázek, který ovšem není pěkný. Data ukazují, že Evropa se stává skanzenem. Budeme mít další slabý rok, kdy se budeme pohybovat těsně nad nulou, zatímco jiným se bude dařit lépe. Nůžky mezi námi a Ruskem se podle dat přivřou. Tak to ale přece být nemělo.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy