Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Unikátní návrh v západních zemích: Každý měsíc tři dny placeného volna kvůli menstruaci

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Itálie bude jako první západní země projednávat zákon, který by umožnil ženám vzít si každý měsíc tři dny placeného volna kvůli menstruačním bolestem. Zákon, který je běžný například v největších asijských zemích, se podle serveru Washington Post setkává s kladnou odezvou.

V Číně, Japonsku nebo Jižní Koreji je zákon, umožňující vzít si kvůli menstruaci placené volno, běžnou součástí tamního práva. V západních zemích jde ale o unikátní návrh, který bude poprvé projednávat Itálie.

Mezi obyvateli a zejména obyvatelkami Itálie se dočkal vřelého přijetí. Chváli sklízí jak ze strany médií, tak i z řad organizací bojujících za ženská práva.

Některé ženy mají totiž menstruaci každý měsíc natolik silnou, že je doslova vyřadí z pracovního provozu, podobně jako migréna. Bez podpůrných léků proti bolesti pak nejsou mnohdy schopny naplno vykonávat své povolání, čemuž by se mělo tímto zákonem předejít.

Zákon si ale naše li své odpůrce. Ti tvrdí, že se takové množství placené dovolené negativně projeví na zaměstnanosti žen. Ta už je v Itálii i tak dost nízká a zhruba 40 procent Italek má problém sehnat práci.

Svou měrou za to mohou právě tamní zákony, které jsou vůči ženám velmi benevolentní. Zaměstnankyně mají nařízenou povinnou pětiměsíční dovolenou, při níž pobírají 80 procent platu. Následně mají nárok na dalšího půl roku mateřské dovolené.

Ženy se proto bojí nejen o místo, ale i případného těhotenství. Velká řada žen je totiž vyhozena poté, co se zaměstnavatel dozví, že otěhotněly, což je sice nelegální, přesto v této zemi poměrně běžné. Nový zákon by jim tak zřejmě na oblibě u svých nadřízených nepřidal.

Témata:  ženy lidé zaměstnavatelé

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy