Černošský model Alpha Dia opět v Česku vzbudil vlnu nenávisti

Kauza točící se kolem muže černé barvy pleti, kterého v reklamním letáku využila k propagaci svých výrobků společnost vlastnící obchodní řetězec Lidl, je dávno za námi. Řada Čechů ji má ale dodnes v živé paměti, protože se přes ni nedokázala přenést a facebookové stránky obchodu zaplavila vlnami rasistických urážek. Něco podobného se opakuje i nyní.

Senegalský model Alpha Dia
reklama

I negativní reklama je reklama. Tímto heslem se zřejmě řídila společnost Lion Mobile, která do Česka distribuuje telefony Xiaomi. Na svou poslední reklamní kampaň si totiž najala senegalského modela Alpha Dia, toho stejného, který vzbudil veliké pozdvižení poté, co se objevil v reklamním prospektu obchodního řetězce společnosti Lidl.

Sotva se tedy Češi přenesli přes jeden terč nenávisti, už tu mají další. A musí si zvyknout, že jej budou vídat často, objevuje se totiž na plakátech s novým mobilním telefonem Mi Mix, který se vyznačuje především revolučním bezrámečkovým displejem.

Od zveřejnění plakátů uplynulo teprve pár hodin, přesto už řada Čechů na internetu opět vyjadřuje své pohoršení. "Je to dost ubohé, snažit se za každou cenu zviditelnit," píše jeden z uživatelů Facebooku. "Tak bohužel, byl jsem velký fanda (spokojený majitel). Nemám rád provokace. Děkuji nashledanou," píše další.

Paradoxně ale vadí některým lidem více "provokace", než fakt, že se jedná o toho stejného muže, který se stal terčem rasistických nadávek a urážek. "Proč ho pořád tady cpete a propagujete? To nemáte někoho jiného? Dobrá provokace," stěžuje si na internetu další uživatel. "No není to dobrý nápad dávat v dnešní době opičáka na reklamu, evidentně cílená provokace, která ale přinese výsledky, i negativní reklama je reklama.... Xiaomi mám rád, nebudu zde pokrytecky psát, že s ním končím, ale tohle se mi nelíbí...." napsal další.

Najdou se ale i tací, kteří konání společnosti ocenili. "Super reklama, líbí se mi, jak někdo nakousl (sice v jiném smyslu), proč by reklamu telefonu od "žlutejch" pro "bílé" nemohli dělat "černí", "červení" atd. Žijeme přece v 21. století a třebaže většinou preferujeme protějšky stejné barvy kůže (je to zcela přirozené), nemusíme být nutně rasisty, že?" pochválil reklamu jeden z uživatelů Facebooku. "Rozhodně pecka :D Gratuluji k fantastické kampani. Teď si vás všimne každý rasistický hovado v tomhle státě. Fakt skvělý nápad!" uvedl další.

Kauza Lidl nabírala obřích rozměrů

Jak velký dopad bude mít okopírovaná kampaň společnosti Lidl je v tuto chvíli otázkou. Jisté je, že kauza reklamního letáku Lidlu, která Čechy pobouřila před měsícem, měla masivní zásah. Lidem tehdy vyobrazení muže tmavé barvy pleti vadilo a neváhali se uchýlit i k rasistickým urážkám. "Jsme v Čechách, nebo v Africe? Proč máte na letáku černocha? Běžte s multikulti do p....e!“ napsal na sociální síti jeden z rozhořčených uživatelů facebooku.

Celá kauza měla rychlý spád. Tiskové oddělení Lidlu vydalo krátké prohlášení, v němž uvedlo, že žijeme v Evropě 21. století, kde spolu žijí různé rasy, a protože Lidl je po celé Evropě, rozdíly zde zkrátka nejsou. Na místy až nesmyslné debaty o tom, že Česká republika není v Evropě, a další urážky už Lidl nereagoval.

 
Kromě pochvalných komentářů se objevily také reakce politických představitelů, které se obchodu zastaly. "Letáky moc nemusím, ale kritizovat Lídl, že mají za modela černošského kluka je mimo!!“ uvedl například ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). "Rozhodl jsem se, že si nové sportovní oblečení koupím v LIDLu. Normálně letákové akce nesleduji, ale tentokrát mě reklama docela zaujala,“ dodal ministr pro lidská práva Jan Chvojka (ČSSD).

Diskuze točící se kolem letáku přilily vodu na mlýn i českým dezinformačním serverům, které začaly vymýšlet různé konspirační teorie. Na internetu se tak lze například dočíst, že kamiony společnosti Lidl pašují uprchlíky napříč evropskými zeměmi, nebo že se chce Německo zbavit kvůli migrantům černého oblečení, a proto jej vyváží do České republiky. 

Veškerá tato nepodložená tvrzení ale Lidl pro EuroZprávy.cz popřel. "Uváděná tvrzení postrádají jakýkoli reálný základ," bylo nám sděleno z evropského centrálního vedení společnosti Lidl.

Témata: Alpha Dia | MoneyMAG.cz

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky