Home office je žádaný benefit, má ale i nevýhody. Jaké?

Home office neboli možnost pracovat z domova patří mezi nejoblíbenější zaměstnanecké benefity a řada firem jej využívá jako lákavý nefinanční benefit. V blízké době se zřejmě dočkáme vymezení pravidel pro práci z domova v nové úpravě zákoníku práce, takže lze očekávat, že home office budou zavádět i firmy, které se jej dosud kvůli nejasným pravidlům obávaly. Efektivní práce z domova ale také klade zvýšené nároky jak na zaměstnance, tak na firmy – ty klíčové objasňuje Jan Dvořák, ředitel Počítačové školy Gopas.

Ilustrační fotografie
reklama

„Možnost občas pracovat z domova je velmi lákavá, ale má i svá úskalí a na lidi, kteří z domova pracují, klade určité požadavky – především vyžaduje sebekázeň a schopnost organizovat svůj rozvrh,“ říká Jan Dvořák. „Předpokladem pro práci z domova je také počítačová gramotnost. Firma, která svým zaměstnancům umožňuje vzdálený přístup do podnikových dat a systémů, musí také vyřešit důkladné zabezpečení svých dat a IT infrastruktury.“

Mnozí si home office přestavují velmi idylicky – pohoda v domácím prostředí, nejlépe s notebookem na klíně a na gauči. Pokud ale chcete fungovat efektivně, rychle na tuto představu zapomeňte: práce z domova vyžaduje především sebekázeň a důkladné plánování. A nepočítejte s tím, že budete zvládat práci a starost o domácnost zároveň. „Velmi důležité je stanovit si denní plán – a to jak časový rozvrh, tak náplň práce. Pokud to jde, nechávejte si na home office spíše činnosti, které vyžadují vyšší soustředění a nižší míru spolupráce s kolegy. Při plánování nezapomínejte na svou únavu a na pracovní dobu ostatních, pokud s nimi potřebujete na něčem spolupracovat,“ radí Jan Dvořák. „Klasickou „domácí pastí“ je představa, že zvládnete práci a domácnost najednou – multitasking je opěvovaná schopnost, ale v praxi většinou vede k tomu, že dobře neuděláte ani jednu z realizovaných činností.“

Práce z domova také klade vyšší požadavky na počítačové dovednosti zaměstnanců. Potřebují nejen bravurně ovládat programy a nástroje, které k práci potřebují, ale také umět vyřešit některé běžné technické lapálie. Navíc práce v distribuovaném týmu většinou vyžaduje využití moderních technologií – cloudových aplikací pro sdílení dokumentů a plánování činností, nástrojů pro on-line komunikaci, apod. „Firmám, které home office umožňují, doporučujeme proškolení zaměstnanců, v konečném důsledku se jim to totiž vyplatí. Lidé pak neztrácejí zbytečně čas řešením banálních problémů s technikou, zvýší se i jejich povědomí o tom, co mohou a nemohou dělat z hlediska bezpečnosti. Největší množství úniků dat totiž „zajistí“ zaměstnanci firem, a to častěji kvůli neznalosti než záměrně.“

Z pohledu firem klade home office vyšší nároky na zabezpečení, jak jsme již zmínili. Náročnější je ale také pro manažery, kteří mají ukočírovat distribuovaný tým - po stránce motivační, komunikační i kontrolní. „Manažeři musí praktikovat zcela jiný způsob vedení týmu, složitější je řešení konfliktů a krizových situací, jiný je i způsob kontroly pracovních výkonů zaměstnanců. Je zde třeba vysoké dávky důvěry, ale také odpovědnosti na straně zaměstnanců,“ podotýká Jan Dvořák.

Jak vypadá situace home office u nás z pohledu trhu práce? „Zaměstnanecké benefity hrají stále významnější roli v boji o kvalitní zaměstnance, a možnost pracovat z domova patří mezi nejžádanější. Lidé chtějí větší volnost, možnost rozhodovat o čase a místě práce,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „Z naší nedávné ankety vyplynulo, že „zpružnění“ pracovní doby, tedy i možnost pracovat z domova, je nejlákavějším bonusem pro čtvrtinu respondentů. Podle nedávného průzkumu by dokonce 15 % zaměstnanců možnost pracovat z domova upřednostnilo před zvýšením mzdy. Tuto výhodu zaměstnavatelé aktuálně nabízejí u necelých 8 % pracovních nabídek.“

Témata: práce | kancelář

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky