„Nemluvím, stejně mě neposlouchají“. Jaká mají děti práva?

Téma dětských práv chce školákům prostřednictvím připravené vzorové hodiny občanské výchovy přiblížit Ministerstvo práce a sociálních věcí. V rámci informační kampaně Právo na dětství ji připravilo ve spolupráci s MŠMT, spolkem Vteřina poté a Asociací učitelů občanské výchovy a společenských věd. Rádi by společně zapojili co největší počet škol.

Ilustrační fotografie
reklama

„Na prvním místě musí být vždy to, co je nejlepší pro konkrétní dítě. Pokud je to možné, má právo znát své rodiče a také má právo na jejich péči. Též má právo svobodně se vyjadřovat ve všech záležitostech, které se jej dotýkají, například u soudu, má právo na pomoc sociálního pracovníka,“ řekla ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.

„Úmluva o právech dítěte obsahuje 54 článků. Chceme děti i rodiče seznámit alespoň se základními z nich. Těžko mohou děti svá práva vyžadovat, když o nich ani nevědí,“ uvedla ministryně.

Dětská práva jsou již běžně součástí osnov základních škol, často se ale skrývají pod jinými tématy. MPSV proto připravilo ve spolupráci s odborníky na dětská práva vzorovou hodinu, jejímž prostřednictvím by v rámci probíhající informační kampaně Právo na dětství rádo oslovilo najednou co nejvíce dětí ve věku 13-14 let a jejich rodiče. Na webových stránkách akceproskoly.pravonadetstvi.cz mohou školy mimo jiné využít připravenou metodiku vzorové hodiny, případně čerpat informace při tvorbě hodiny vlastní. Učitelé mají dále k dispozici různé kvízy a domácí úkoly, které mohou děti řešit i s rodiči. Podpora na internetu bude učitelům k dispozici i po skončení této akce, která probíhá od září do konce října.

„Snažili jsme se vytvořit hodinu na téma dětských práv tak, aby žáky skutečně zaujala. I když je tato kampaň časově omezena, doufám, že z dětských práv se stane téma nadčasové,“ dodala ministryně Marksová.

Vzhledem k odbornosti projektu byla třeba meziresortní a odborná spolupráce. Proto MPSV kontaktovalo příslušné odbory Ministerstva školství, které celý projekt podpořilo. Spolupráce na různých úrovních mezi zúčastněnými institucemi a rezorty je základem transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny, kterou MPSV v současné době realizuje.

„Občanské vzdělávání s důrazem na principy etického chování je pro děti velice důležité, a to jak pro jejich zdravý vývoj, tak pro jejich sebevědomí a znalosti práv. Uvědomění si svých práv, ale i povinností, přispívá k výchově každého jednoho dítěte v pevného, odpovědného člověka,“ uvedl k tématu podpory dětských práv ve vzdělávacím procesu náměstek ministryně školství pro vzdělávání Jaroslav Fidrmuc.

Konečná práce a zodpovědnost za úspěch projektu „Nemluvím, stejně mě neposlouchají“ je ale na samotných učitelích. Na nich záleží, zda téma děti skutečně osloví a co si z něj odnesou. Proto MPSV těší, že se podařilo do projektu zapojit Asociaci učitelů občanské výchovy. „Snažíme se z dětí vychovat sebevědomé a vzdělané osobnosti. Znalost vlastních práv do tohoto plánu určitě zapadá. Mnoho z nás se tématu již věnuje, ale oceňujeme komplexnost projektu MPSV a nabízené materiály. Věřím, že s nimi budou kolegové pracovat i v budoucnu,“ uvedl předseda asociace Michal Řezáč.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky