Česká televize jako nástroj manipulace? Přišla ostrá kritika

Bývalý tajemník exprezidenta Václava Klause a člen ODS Petr Štěpánek se ostře pustil do některých českých médií. Tvrdí, že vytváří politickou realitu, což není jejich cílem ani úkolem.

Ilustrační fotografie
reklama

"„Agenda setting" je dle mediální teorie umění nastolovat téma. Volbou správných témat můžete dosáhnout politického úspěchu, třeba vyhrát volby. Něco úplně jiného ovšem je, když se „agenda setting" stane hříčkou médií. Pak už nejde o nic jiného než o jednu z technik, kterou se manipuluje s veřejností. Něco se zcela zamlčuje, jiné věci se naopak zveličují. Co je na tom špatně? Média nemají politickou realitu vytvářet, nýbrž pouze zobrazovat," napsal na svém webu a dodal, že minulý týden nabídl dva přímo ukázkové příklady.

Evropa zažívá jednu z největších krizí, potýká se s přívalem uprchlíků. Podle některých odborníků je dokonce ohrožena i samotná existence Evropy jako takové. "Namísto skutečného řešení příčin hromadné migrace vnutila Evropská unie pod německou kuratelou svým členským zemím systém redistribuce migrantů za pomoci nadekretovaných kvót. Vláda České republiky po mírném, spíše předstíraném odporu sklapla kufry a v rámci Visegrádské čtyřky, sama zrazená Polskem, zradila Slovensko a Maďarsko a hlavě své vlastní občany," připomíná Štěpánek.

"Za této situace přišel exprezident Václav Klaus s iniciativou, že vláda by svůj zbabělý, proradný a pokrytecký postoj měla legitimizovat buď v referendu, nebo v předčasných volbách. Je to zcela zásadní věc, neboť nejde o nic menšího než o budoucnost, respektive suverenitu České republiky. Klaus se opírá nejen o svůj mandát bývalé hlavy státu, nýbrž i o sto tisíc podpisů své vlastní výzvy. Vedle toho tu existuje dvě stě tisíc podpisů proti kvótám z petice Bloku proti islámu," dodal.

Následně se zaměřuje na to, jak se k situaci postavila média. "Kupříkladu televizi Nova to nestálo ani za zmínku. Její „agenda settig" to prostě veřejnosti zamlčela. V obrazu světa dle Novy se to prostě nestalo. Na facebooku jsem o tom napsal: „Zkouším si představit, zda by se kupříkladu v Americe (Amerika je přece náš vzor) mohlo stát, že bývalý prezident přijde se zásadní politickou výzvou, která významně zpochybňuje politiku tamní vlády, a nejsledovanější televize tomu v hlavních zprávách nevěnuje ani vteřinu. A zrovna si odpovídám: Je to naprosto nemožné! My takovou televizi ovšem máme. Jmenuje se Nova. Výzva exprezidenta Klause k referendu či předčasným volbám jí nestála ani za zmínku. A propos - TV Nova! To je ta televize, kterou si její současný americký vlastník koupil za peníze českých daňových poplatníků, které mu v záměrně prohrané mezinárodní arbitráži přihráli čeští politici. Kteří politici? Ti, kteří tu opět vládnou. Sobotka byl tehdy ministrem financí a jeho šéfporadce Špidla byl tehdy premiérem. A takhle my si tady žijeme!"" uvedl.

Jinak podle něj česká média naložila s červenými trenýrkami nad Hradem z dílny skupiny Ztohoven. "Kupříkladu Česká televize z nich v rámci své „agenda setting" učinila zásadní politické téma, o němž nejenom mnohonásobně informovala ve svých zpravodajských relacích, ale učinila z nich i téma několika diskusních a publicistických pořadů. Až člověka napadá, že veřejnoprávní televize je přímo součástí oné partičky, jež se foneticky zve 100 hoven. Mimo veškerou logiku je i to, proč přistupuje na demagogii, že trenýrky nad Hradem jsou snad nějaký umělecký počin a skupinka výtržníků umělci," uvedl.

"Ve vlajkových lodích své publicistiky pak obě televize, TV Nova ve Střepinách a Česká televize v magazínu 168 hodin, svorně Klause zcela zamlčely a z trenýrek učinily hlavní politické téma týdne. Akce trenýrky ovšem každopádně zapadá do mnohaleté protiprezidentské „agenda setting" veřejnoprávní televize, jež se datuje již od nástupu Václava Klause na Hrad a nyní za Miloše Zemana jen pokračuje. Poplatník České televize si ale klade otázku, zda si veřejnoprávní televizi platí kvůli tomu, aby vedla dlouholetou kampaň proti hlavě státu," pokračuje Štěpánek.

Závěrem si vše dává do kontextu. "Dvě nejmocnější média v zemi, nejsledovanější komerční televize a televize veřejné služby, za využití své „agenda setting" zcela nepokrytě manipulují veřejností. Lepší důkaz než trenýrky versus iniciativa exprezidenta se snad ani vymyslet nedá. A obě televize tak navíc činí de facto za peníze občanů. Televizi Nova si její americký vlastník koupil za peníze českých daňových poplatníků po zmanipulované mezinárodní arbitráži, Českou televizi si platíme každoměsíčním povinným výpalným," uzavřel.

Témata: česká televize

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky