Datová schránka nebo elektronický podpis: Od příštího roku povinnost pro každého podnikatele

Zákon přímo nenařizuje živnostníkům vlastnit datovou schránku ani elektronický podpis, jenže bez alespoň jednoho z toho nepodáte příští rok lejstro, které bezpodmínečně odevzdat musíte. Pozor ale: jakmile jednou máte datovou schránku, stát si s vámi přednostně bude korespondovat právě do ní. Budete ji tedy muset vybírat.

reklama

S Českou správou sociálního zabezpečení komunikují živnostníci a podnikatelé přinejmenším jednou ročně – když podávají přehled o příjmech a výdajích za předešlý rok. Ještě letos jste ho mohli odevzdat na klasickém tištěném formuláři. Totéž platí například pro oznámení o zahájení činnosti či přihlášce k účasti na důchodovém a nemocenském pojištění. Od roku 2015 však bude všechno jinak.

Připadá vám to jako déjà vu? Ano, na totéž už jsme vás na Peníze.cz upozorňovali loni. Podle původních plánů měla být povinná elektronická komunikace se sociálkou zavedena už v roce 2013. Podnikatelé však nebyli připraveni, a tak se nová povinnost o rok odložila. A loni přišlo repete – Česká správa sociálního zabezpečení a Ministerstvo práce a sociálních věcí v září oznámily odklad o další rok.

S Českou správou sociálního zabezpečení komunikují živnostníci a podnikatelé přinejmenším jednou ročně – když podávají přehled o příjmech a výdajích za předešlý rok. Ještě letos jste ho mohli odevzdat na klasickém tištěném formuláři. Totéž platí například pro oznámení o zahájení činnosti či přihlášce k účasti na důchodovém a nemocenském pojištění. Od roku 2015 však bude všechno jinak.

Připadá vám to jako déjà vu? Podle původních plánů měla být povinná elektronická komunikace se sociálkou zavedena už v roce 2013. Podnikatelé však nebyli připraveni, a tak se nová povinnost o rok odložila. A loni přišlo repete – Česká správa sociálního zabezpečení a Ministerstvo práce a sociálních věcí v září oznámily odklad o další rok.

Zřizujeme datovou schránku: jak na to

Zatím to sice úplně nehoří, ale kdo chce být připraven včas, měl by se začít na zřízení datové schránky přinejmenším chystat. Není to tak složité, jak by se mohlo zdát. A protože vám všechno chceme ještě víc usnadnit, nabízíme formuláře, které budete při žádání o založení datové schránky potřebovat, přímo na Peníze.cz – stáhnout si je můžete v boxu.

Nabízejí se hned tři možnosti, jak vyplněnou žádost podat. Můžete ji odeslat na adresu Ministerstva vnitra (případně ji osobně doručit na jeho podatelnu) nebo odevzdat na kterékoli pobočce Czech POINTu. Vzhledem k tomu, že na žádosti musí být ověřený podpis, je asi rychlejší a pohodlnější druhá zmiňovaná varianta. Podpis vám totiž na Czech POINTu za třicet korun ověří. Nezapomeňte si s sebou vzít občanský průkaz. A pokud budete žádat o zřízení datové schránky pro právnickou osobu, která není zapsána v obchodním rejstříku, přineste také doklad, který potvrzuje, že máte oprávnění za danou právnickou osobu jednat – třeba notářský zápis z valné hromady nebo jmenovací dekret.

Identifikační číslo své datové schránky dostanete už na Czech POINtu. Přihlašovací údaje by měly přijít poštou v zásilce určené do vlastních rukou. Uživatelské jméno je neměnné, heslo si můžete změnit.

Pokud máte zřízený elektronický podpis, nabízí se ještě třetí způsob podání žádosti – vyplněnou elektronickou žádost podepsanou elektronickým podpisem můžete zaslat e-mailem na adresu ministerstva (posta@mvcr.cz). Ovšem nutno dodat, že pokud máte elektronický podpis, nic vás netlačí zřizovat si datovou schránku. Elektronický podpis je totiž vedle datové schránky druhým možným prostředkem k tomu, jak povinnosti elektronické komunikace s Českou správou sociálního zabezpečení dostát.

Celý článek vyšel na Peníze.cz 

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky