Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Slovensko zakáže jednorázové plastové výrobky od 2021

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Slovensko plánuje zakázat používání vybraných plastových výrobků na jedno použití nejméně o půl roku dříve, než předpokládá připravovaná směrnice EU. Novinářům to dnes řekl slovenský ministr životního prostředí László Sólymos. Země se podle něj chce stát lídrem v boji proti plastům v regionu střední Evropy.

Bratislava připravuje zákaz devíti druhů plastových výrobků, jako jsou například jednorázová brčka, nádobí či tyčinky do uší, již od začátku roku 2021. Chystaná unijní směrnice počítá podle Sólymose se zmíněným omezením od léta 2021.

"V boji proti odpadům se Slovensko již musí vymanit z pozice věčného dobíhání evropských zemí. Dvojnásobně to platí o plastech," řekl Sólymos. Dodal, že ročně se na Slovensku spotřebuje přibližně 14.000 tun neobalových plastových výrobků a značnou část z toho tvoří právě produkty na jedno použití.

Slovenský ministr životního prostředí dále řekl, že zmíněné jednorázové plastové výrobky lze nahradit zbožím z jiného materiálu, který se v přírodě nerozkládá desítky či stovky let. Podle Sólymose jednorázové plastové produkty, jež budou zakázány, se na Slovensku nevyrábějí.

S plánem zakázat jednorázové plastové výrobky přišla loni v květnu Evropská komise. Cílem je omezit objem plastového odpadu, který se hromadí v oceánech. Opatření minulý týden podpořil Evropský parlament.

Slovenské ministerstvo životního prostředí prosazuje také zavedení systému zálohování plastových lahví, který ve střední Evropě zatím nespustila žádná země.

Slovensko podle dřívější analýzy v posledních letech zvyšuje produkci odpadů, předloni ale klesla míra jejich recyklace a v odpadovém hospodářství země zatím neplní stanovené cíle.

Témata:  Slovensko plast

Aktuálně se děje

14. května 2024 19:38

14. května 2024 10:27

Co by měl každý spotřebitel vědět o digitálním obsahu a službách

V pátek 17. května se uskuteční Světový den telekomunikací a informační společnosti, který v jeho nynější podobě vyhlásila v roce 2006 Mezinárodní telekomunikační unie. Jeho cílem je šířit povědomí o možnostech, jež společnosti přináší informační a komunikační technologie. Také se snaží zasadit o spojení světové společnosti, překlenutí digitálních rozdílů ve světě a dosažení udržitelného rozvoje a blahobytu. V jeho duchu se i spotřebitelská organizace dTest rozhodla zvýšit povědomí českých spotřebitelů, a to o jejich digitálních právech, která jim náleží dle občanského zákoníku.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy